Chia Alert!!

13 Jun

Ik werd laatst geattendeerd via twitter dat Chia zaden ook een keerzijde zouden hebben. Welnu…daar ben ik uiteraard even ingedoken. Het klopt dat er de laatste tijd ook andere geluiden de ronde doen over het gebruik van het superfood zaadje Chia.  Het schijnt zo te zijn dat Dr. Loren Cordain, de ontwikkelaar van het Paleo dieet voorzichtig is over Chia. Bij teveel consumptie van Chia zou de opname van mineralen juist belemmeren en ontstekingen versterken.  Al wordt dit gegeven weer bestreden door wetenschapper Professor Dr. Coates die al 30 jaar Chiazaad bestudeert. Hij heeft er zelfs een boek  over geschreven;  ” CHIA; The Complete Guide to the Ultimate Superfood”  Dus ja aan jou de keuze; wie heeft er gelijk?

chia-zaden-hand

Wat overigens wel bekend is van Chia zaden is dat ze een bloedverdunnende werking zouden hebben. Dus het wordt afgeraden als je bloedverdunners of vochtafdrijvende medicijnen gebruikt. Ook als je een te lage bloeddruk hebt worden Chia zaden afgeraden. Verder zouden de vezelrijke zaden bijwerkingen kunnen geven zoals een opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree en misselijkheid.

Dus bij twijfel, vraag het aan je arts hoe het zit met de combinatie van je medicijnen. Persoonlijk gebruik ik Chia zaden zo’n 3 keer per week in mijn Smoothies. Een theelepel. Ik maak er zo nu en dan ook een “goddelijk toetje” van, 1 keer per 2 weken. Ik heb nergens last van maar goed niet elk lichaam reageert hetzelfde. Gooi jij overal Chia zaden in, wissel dan eens af met bijvoorbeeld een eetlepel lijnzaad.

Ik zeg maar zo; alles met mate! En heb jij hier ervaring mee door bijvoorbeeld advies van arts, laat het vooral weten aan ons.

4 Reacties to “Chia Alert!!”

  1. Karin juni 17, 2013 bij 08:18 #

    Och ja. Ik eet 4 theelepels per dag! Hmm maar es afwissellen dus. Bedankt voor deze post.

    Groetjes Karin

    • Sapas Sappenontwerpers juni 17, 2013 bij 11:15 #

      Afwisselen kan geen kwaad inderdaad. Maar ik weet inmiddels dat je wel een hele zak Chia zaden per dag op moet eten wil het zulke negatieve invloeden hebben. Maar nogmaals afwisselen is altijd goed;)

  2. Sas juni 13, 2013 bij 08:02 #

    Chia zaden hebben een bloedverdunnende werking, maar dan moet je een zak per keer gaan eten (heb het nagevraagd omdat ik bloedverdunners gebruik). Een eetlepel is geen probleem, maar ik eet het inderdaad niet iedere dag.

    • Sapas Sappenontwerpers juni 13, 2013 bij 08:12 #

      Ah kijk, op deze reacties zat ik te wachten. Geweldig dat je het even deelt;) Ik ga de blog een klein beetje aanpassen. Bedankt! Ik ken mensen die het elke dag overal dus in gooien maar goed zolang het een eetlepel is gaat het dus goed.

Geef een reactie

