De week van Rabarber (smoothie)

3 Mei

Het is de week van Rabarber dus tijd om ons eens te verdiepen in Rabarber. Mijn mening; we eten te weinig rabarber. Zonde want de rode stengel is gezond en bovendien erg lekker.

Amsterdamse-Rabarber-Week_reference

Vroeger moest men niet veel van rabarber hebben omdat men dacht de hele rabarber giftig zou zijn. Maar de jonge stelen zijn helemaal niet giftig. Rabarber wordt dikwijls ingezet als laxerend medicijn. Maar ook zou het helpen bij bloedarmoede. De rabarber is namelijk rijk aan ijzer maar denk ook aan kalium , calcium en magnesium. En wat dacht je van de vitaminen B1, B2, B6, en C? Dat de rabarber daarentegen ook nog eens caloriearm is en veel vezels bevat ach dat is ook best positief.

Strawberry-Rhubarb-Smoothie

Gebruik overigens van de rabarber alleen de (jonge) stengels en  niet de bladeren of de wortels. Hoe dunner en steviger de stengels, des te lekkerder is de rabarber. Kies de meest rode uit, die zijn namelijk minder zuur. Want de rabarber is nou eenmaal zuur. Dit komt door de aanwezige oxaalzuur. Oxaalzuur bindt zich met calcium en dat betekent dat je opname van calcium zou verminderen. Dus heb je last van reuma, jicht of nierstenen dan zou ik de rabarber laten staan of kiezen voor de jongere stelen.  Wat ook een optie is om het zuur te verminderen is dat je de rabarber schilt. De stukken kort kookt en het kookvocht weggooit  Of…je kunt calciumcarbonaat toevoegen. Smaakloos en neutraliseert de zure smaak. Na deze korte inleiding gaan we er eens een sapje van maken, hoe? Lees maar mee.

strawberryrhubard1 (1)

  • 3 stengels rabarber. Gebruik de jonge stelen. Schil ze en snijd in kleine stukken. Vervolgens kook je de rabarber in sinaasappelsap i.p.v. water. 10 min. in een klein laagje sinaasappelsap is voldoende.  
  • 1 eetlepel honing
  • Handjevol frambozen en aardbeien
  • 1 banaan
  • Een groot glas amandelmelk
  • Theelepel kaneel
  • Eetlepel gebroken lijnzaad. 

laat de rabarber afkoelen en gooi het kookvocht weg. Doe alle ingrediënten in de blender, mix voor ca. 1 minuut en strooi nog wat kaneel over je smoothie. Gelijk opdrinken en geniet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: