Israël, het gezondste dieet ter wereld!

2 Mei

Na een heerlijk weekje weg in Israël ben ik nog zo enthousiast over het land dat ik besluit er een blog over te schrijven. Nee, geen reisverslag …….wees gerust! ;)

Israël een land aan de Middellandse Zee en een bron van gezond voedsel. Het klimaat, de zon en de daarbij horende producten zoals olijven en olie, het brood, vis, fruit, groenten en fruit lijken uit de hemel te zijn gevallen, zoveel smaak! Een bron die door velen wordt beschouwd als het gezondste dieet ter wereld. En ik kan dit inmiddels beamen.

BIZGOrACYAA6DuL

Wat mij echter als eerste opviel in Israël is het aanbod aan vruchtensappen / groentesappen. Die is er dus bijna niet. Na de eerste dag stuit ik op een felgekleurd oranje goedje waar een mango op staat afgebeeld en waar eigenlijk net zo goed een suikerklontje op had kunnen staan.

Maar toen kwam het aanbod van sinaasappelsap en voornamelijk wortelsap. Dus de keuze was snel gemaakt. De smoothies die ik op een kaart vond met o.a. dadels, meloen bleek vaak uit een machine te komen. Alle kleuren van de regenboog met de daarbij horende fruit smaakjes oftewel slush puppy’s. Niets mis mee hoor als het 35 graden is maar ik vraag me dan wel weer af hoeveel fruit en of er überhaupt wel fruit in zit maar goed. Het bleek echter dat in Israel water de normale volksdrank is. Kijk, dat verklaart opeens een hoop.

m_snc10051

Op het strand waren er voornamelijk cranberry sapjes te vinden en dat is het ook wel ongeveer. Als tussendoortje heb ik maar gekozen voor een halve meloen met kaas?? Geloof mij, het is best een lekkere combinatie. Vers gesneden meloen met blokjes feta kaas ernaast. Misschien eens het proberen waard in de zomer? Ook veel wijnen, mooie wijnen zijn te vinden in Israel en ach …druiven zijn immers ook vruchten.

meloen

De sapjes laat ik dus maar varen. Ik houd het bij af en toe een wortelsapje maar dan valt mijn aandacht op het ontbijt bij het hotel. Het blijkt overigens dat bij elk hotel hier er is hier een zeer ruim aanbod in.

Geen standaard buffetvorm met Scrambled eggs, vette bacon en idem worstjes (en nog meer smerigheid in de ochtend). Het aanbod is hier divers, gezond en veel keuze.

Het blijkt dat vroeger de pioniers in de kibboetsen ’s ochtend om 4 uur op stonden om op het land te werken en rond 8 uur werd er pauze gehouden voor een stevig ontbijt. Dit ontbijt bestond grotendeels uit eigen producten. Eieren, groenten, salades, kaas, gerookte vis, brood, gebak, yoghurt,  muesli,griesmeel, rauwe  cacao, kaneel, granen en zaden, fruit en veel groenten.  Dit is dus heel goed terug te vinden in het ontbijt. Tenslotte de belangrijkste maaltijd van de dag. De vis alsmede de vis-eitjes heb ik toch maar even overgeslagen.

Ook zie je veel verse kruiden en zeezout. Suiker wordt overigens in Israël de witte dood genoemd en wordt zo weinig mogelijk gegeten. Hier voor in de plaats neemt men honing.

Israëli’s kunnen eigenlijk op ieder uur van de dag wel eten. Je ziet het in strandtenten en  restaurants die helemaal vol zitten. En je kunt natuurlijk Israël niet overslaan zonder dat je de authentieke falafel hebt gegeten. Je vindt ze op elke hoek van de straat. Er worden overigens ook niet met vette sausen gewerkt. Nee  je krijgt humus, tahin, mango saus etc. EN weer een hoop groenten.

20120718-breakfast-israel

Ook zie je hier veel “Koosjer eten ” voorbij komen. Dit zijn levensmiddelen die geschikt of zuiver zijn. Met andere woorden, voedsel welke wordt bereid en opgediend volgende de 3000-jaar oudste Joodse spijswetten.  Het ligt wat ingewikkeld in Israël maar kort door de bocht. Kasjroet verbiedt het eten van varkensvlees (net als moslims) en schelpdieren, en de vermenging van vleesproducten met melkproducten. Het is eigenlijk iets ingewikkelder, maar goed hier komt het mee overeen.

Veel Israëli’s houden hier aan of variëren hierin maar dus niet iedereen. Bijna elk hotel in Israël is koosjer, zodat iedereen er kan eten of verblijven. Dus dat is fijn! Voor ieder wat wils.  Ben je dus op zoek naar een vakantiebestemming waar ook veel aandacht aan gezond eten wordt besteed dan zou ik voor Israël kiezen. Zon, zee, strand, mooie excursies, natuur, sporten EN verantwoord en mooi voedsel. Een verademing!

Geef een reactie

