Nog een wonderzaadje…

18 Apr

We zien chia zaden vaak voorbij komen maar lijnzaad wat minder, dat is jammer! Want lijnzaad is toch ook heel gezond voor ons en een potje in je keukenkast is echt een must.

4865516437_2c68568995_b

Het zou namelijk helpen om van de nodige kilo’s af te komen wat komt door de hoge concentratie aan vezels en dit geeft dus een verzadigd gevoel. Ook staan de Omega 3 vetzuren erom bekend dat ze helpen bij het verbranden van vet. De combinatie van moeilijk verteerbaar zijn en een hele hoge concentratie omega 3 vetzuren bevatten is echt een topper! Dus dagelijks lijnzaad toevoegen aan je voedingspatroon is zeker geen slecht idee.

5898168505_1b2958a9ab_b

Maar los van dit bijkomstig voordeel is dat lijnzaad nog veel meer gezonde eigenschappen heeft. Dit komt door de hoge voedingsvezels in lijnzaad  en dit is goed voor onze spijsvertering. Ook zit er olie in de zaden wat ons spijsverteringskanaal weer beschermt.  Als voorbeeld; in 100 gr. lijnzaad zit maar liefst 32,5 gram vet waarvan 28 gram gezonde onverzadigde vetzuren, waaronder een groot deel Omega 3 vetzuren.  Ook zit er veel eiwit in, zo’n 20 gr. en dan nog de vezels, maar liefst 33 gr. vezels per 100 gr. lijnzaad.

Dat lijnzaad ook nog eens cholesterol verlagend werkt, goed voor je darmflora is, zorgt voor een betere stoelgang, goed voor huid, haar en nagels is, een weldaad is voor hart- en bloedvaten ach…dat is een bijkomstigheid;)

7299919416_9ea5424335_b

Hoe te gebruiken? Simpel, doe een eetlepel in je ontbijt als je bijvoorbeeld graag yoghurt eet. Of voeg een eetlepel toe in je middag smoothie. Ook als toevoeging in je salade. (rooster ze en strooi het over je salade) Of voeg toe in je rijst. De combinatie van lijnzaad in je smoothie maakt trouwens niet zoveel uit, je kan het aan alle smoothies toevoegen want lijnzaad heeft nou eenmaal niet zo veel smaak. Ik geef je nog wat ideeën hoe je met lijnzaad aan de slag kunt; ik zeg doen!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

N.B;  als je op zoek gaat naar lijnzaad (reform, natuurwinkels) dan kom je 2 varianten tegen. De hele zaden of de gebroken variant. Als ik een advies mag geven, zou ik gaan voor de gebroken zaadjes. Waarom de gebroken? Bij deze variant worden de voedingsstoffen namelijk beter afgegeven en opgenomen in het lichaam. De hele zaadjes worden niet helemaal verteerd en verlaten het lichaam soms in zijn geheel weer, zonde!

Wil je gelijk lijnzaad bestellen dan kun je gewoon online bestellen bij www.superfood.me  Wel zo makkelijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: