Gevaarlijke blog over Zuurzak!

13 Mrt

Ik hoor steeds de naam Zuurzak (Soursop / Guanabana) vallen dus tijd voor een klein onderzoek. De zuurzak wordt vaak gebruikt om frisdrank te maken. Hij komt van nature voor in het Caribisch gebied en in Centraal Amerika. Ze zijn zo’n 20 x 35 cm groot en 6 kg zwaar, niet te verwarren met papaja. Wel te verwarren met de Doerian want in Maleisië (Indonesië) wordt de zuurzak ook wel Doerian genoemd. Het grote verschil is dat de Doerian stinkt, echt stinkt. De zuurzak is dus aangenamer om te eten. De smaak is typerend en het vruchtvlees sneeuwwit. Als hij vol rijp is is hij zacht, vezelig pappig, sappig en zoetzuur van smaak. 

6808631167_e6de8b8041_b

Dit was de korte inleiding van Zuurzak maar nu gaan we het eens hebben over de verhalen over zuurzak, een hiervan is dat het kanker zou kunnen  genezen? Ai, dat is gevaarlijke stelling vind ik zelf. Het is echter wel zo dat de bladeren een geneeskrachtige werking zouden hebben. Denk hierbij aan hoge bloeddruk maar het zou ook een gunstig effect hebben als therapie tegen borstkanker. Let op gunstige werking, geen genezing!

Kanker genezend vind ik persoonlijk een groot woord maar gezond is hij zeker voor ons. Voorbeeld; 100gr. eetbare zuurzak is arm aan calorieën. Opvallend is ook de aanwezigheid van mineralen calcium, fosfor en ijzer. Calcium en fosfor spelen een belangrijke rol bij de botvorming van ons lichaam, terwijl ijzer van belang is voor bloedvorming. Ook de aanwezigheid van de vitamines uit de B-complex (vitamine B1, B2 en B3) en vitamine C maken zuurzak interessant. Vitamine B1,B2 en B3 zijn van eminent belang voor de eiwit-, koolhydraten- en vethuishouding in ons lichaam, terwijl vitamine C snelle wondgenezing realiseert en ons immuunsysteem verstevigt, waardoor infectieziekten kunnen worden voorkomen of geminimaliseerd worden.

Dus ik persoonlijk begrijp nu wel waar de bewering uit voort komt. Ook bevat zuurzak 3 essentiële aminozuren (tryptofaan, methionine en lysine)

HAL-22-23-3

Kanker bestrijden?

“Onderzoek van Purdue University heeft uitgewezen dat de bladeren van de zuurzak boom kankercellen vernietigen. Het effect was vergelijkbaar met het middel Adriamycin dat gebruikt wordt bij de chemotherapie. Zuurzak vernietigt de vijandelijke cellen, terwijl de gezonde cellen intact bleven. Bij chemotherapie worden alle reproductieve cellen vernietigd -zelfs de haarcellen en de cellen in de maag- waardoor de nare bijverschijnselen, zoals haaruitval en misselijkheid, steeds optreden. Zuurzak heeft grote kans om in de nabije toekomst een goed alternatief te worden bij kankerbehandelingen ?) Extracten van de zuurzak hebben verder aangetoond dat ze de Herpes Simplex virus bestrijden en dat ze antivirale, antiparasitaire en celtoxische effecten (dus het vernietigen van kankercellen). In het Journal Medical Chemistry 1997, 40: 2102 -6 werden activiteiten tegen multi-drugs resistente kankercellen bewezen. Een interessante studie werd in maart 2002 gepubliceerd door wetenschappers uit Japan. Ze bestudeerden namelijk de stof acetogenine die in verscheidene gewassen voorkomt. 

Het is uiteraard aan jou wat je wel en wat je niet gelooft. Het blijft een gevoelig onderwerp.

Het enige wat ik toe kan voegen is dat de zuurzak gezond voor ons is. In ons lichaam onstaan dagelijks kankercellen, deze worden vaak netjes opgeruimd door ons immuunsysteem. Het krachtig zelf genezend vermogen van ons lichaam. Maar soms gebeurd dit dus niet altijd, wat is hier de oorzaak van, erfelijkheid? Voeding? Verzuring van ons lichaam door verkeerde voeding? Hoe dan ook, de zuurzak bevat wel de goede stoffen voor een gezond leven. Met zuurzak ben je er alleen nog niet en nogmaals, zou het niet geweldig zijn als Zuurzak echt kanker zou kunnen genezen? 

Soursop-atau-sirsak

Tot slot;

In de afgelopen maanden verschenen allerlei artikels over de geneeskundige werking van de zuurzak. Zo werd aangegeven dat zuurzak instaat is 12 verschillende kankersoorten te bestrijden. Er worden echter ook beschuldigingen gedaan als zou de farmaceutische wereld al tientallen jaren op de hoogte zijn van de gezondheidseffecten van zuurzak. De resultaten waren te gunstig en na zeven jaren onderzoek zweeg de farmaceutische industrie in alle talen. Wat zou er gebeuren met al die dure medicijnen, chemotherapeutische middelen en met al de apparatuur die speciaal ontwikkeld is om kanker te behandelen? Stof om over na te denken! 

2711__manfaat_buah_sirsak_mengobati_kanker__2.jpg

Bron;

1.Anon.Soursop. http://www.innvista.com/health/foods/fruits/soursop.htm
2. Heyde, H. 1992. Geneesplanten van Suriname. Uitg.: Offsetdrukkerij Westfort N.V. i.o., Paramaribo. 83pp.
3.May, A.F. 1982. Surinaams kruidenboek. Sranan oso dresi. Vaco Uitgeversmaatschappij, Paramaribo. 80pp.
4. Morton, J. 1987. Soursop. p. 75-80. In: Fruits of warm climates. Julia F. Morton, Miami,FL.
5. Raghoenandan, U.P.D. 1994. Etnobotanisch onderzoek bij de Hindustaanse bevolkingsgroep in Suriname. Nationaal Herbarium van Suriname,
Paramaribo. 274pp.
6. Sedoc, N. 1992. Afro-Surinaamse natuurgeneeswijzen. Uitg.: N.O. Sedoc, Paramaribo. 223pp.
7.. Taylor L., 2005 The Healing Power of Rainforest Herbs . http://www.rain-tree.com/graviola.htm
8. Titjari, 1985. Famiri-encyclopedia Foe da Natoera Dresi-Fasi. Gezinskruidenboek van de natuurgeneeswijzen. Natuurgeneeswijzen uit het Zonnige
Suriname. Sangrafoe, Amsterdam. 419pp.
9.Wikipedia Soursop. (http://nl.wikipedia.org/wiki/soursop).
10.Wikipedia Zuurzak. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurzak).

48 Reacties to “Gevaarlijke blog over Zuurzak!”

  1. Gabriella september 24, 2014 bij 12:58 #

    Wauw! Ik hoor zoveel goede berichten over zuurzak! Gewoon ongelooflijk en zeker het proberen waard lijkt mij! Ik heb een paar vraagjes, moet de thee van de bladeren dagelijks gedronken worden en dit in combinatie met de vrucht of juist niet? Hebben jullie een recept voor mij (Hoe ik de thee moet zetten)? En moeten de pitten eruit of bv benden in de blender?
    Moet de thee en de vrucht dagelijks gegeten/gedronken worden of afwisselen of om de dag of…? Waar kan ik verse bladeren en vruchten/puur vruchtensap kopen in de winkel en misschien online betrouwbare adressen? Ben benieuwd! Alvast heel erg bedankt!

    • Sapas december 23, 2014 bij 09:12 #

      Hoi Gabriella, zeker het proberen waard. De thee moet inderdaad dagelijks gedronken worden, 3 keer per dag zelfs. Kan in combinatie met de vrucht maar is niet noodzakelijk. Zou het afwisselen.

  2. Mike Marhe april 6, 2014 bij 10:14 #

    Mensen die zuurzak zouden willen kopen kunnen dat bij mij bestellen.
    Er is niet veel maar kan vers per luchtpost vanuit Suriname.

    • Sapas april 11, 2014 bij 12:59 #

      Oproep voor mensen die op zoek zijn naar Zuurzak en het nergens kunnen vinden. Via jou Mike?
      Ik haal het altijd bij de Toko. Misschien versturen ook een optie?

    • khalid april 21, 2014 bij 01:26 #

      Ik wil graag 2 kilo bestellen ?

      • Sapas april 22, 2014 bij 10:20 #

        Ik hoop dat Mike zoveel “in huis” heeft. Ik zet je verzoek erop Khalid.

    • dora juni 20, 2014 bij 14:52 #

      beste mike,

      graag wil ik zuurzak bij je bestellen

      • Sapas juni 24, 2014 bij 09:31 #

        Geweldig Dora. Ik zet je bericht erbij.

      • Sapas juni 24, 2014 bij 09:31 #

        En we hebben een verkoop adres. Ik zet je reactie erbij. Suc6

    • karin september 6, 2014 bij 13:00 #

      hallo wat zijn de kosten als ik ze via jouw bestel?

  3. Wilco februari 21, 2014 bij 03:41 #

    Wat leuk dat ik op deze forum ben beland. Ik ben een zuurzaakteler uit Suriname. Heb een behoorlijk aanplant op dit moment. Dus voor zaken doen dan kan men ook bij mij terecht.

    • Sapas februari 21, 2014 bij 07:33 #

      Hoi Wilco,

      Wat leuk om je erbij te hebben;) Geef anders even je email adres door.

      Gr. Susanna

    • Bianca Wolff maart 17, 2014 bij 23:49 #

      Ik zou graag in contact willen komen met de Surinaamse zuurzakteler. Want ik heb nu ook dringend zuurzak nodig, maar kan nergens vinden.

      • Sapas maart 19, 2014 bij 15:29 #

        Hoi Bianca,
        Ik heb nog geen mail van hem mogen ontvangen, maar ga er nogmaals achteraan.
        Mijn vader gebruikt nu ook al een tijdje zuurzak en tot dusver goede resultaten. Hij mengt het met groentesappen. Dus dat is aan te bevelen. Heb jij geen Surinaamse Toko in de buurt? Ik koop het namelijk in bevroren toestand, het vruchtvlees dan.
        Je kunt ook zuurzak bladeren online kopen en drie maal daags thee van drinken.

      • Sapas april 11, 2014 bij 13:02 #

        Hoi Bianca. Ik heb niets meer van Wilco vernomen helaas;( Wellicht via Mike, zie reacties onder de blog. Weinig in voorraad maar het proberen waard. Anders zuurzakbladeren een optie?
        Geen toko in de buurt?
        Ik heb zuurzak vanuit Vietnam, te krijgen bij de Toko dus. Bevroren. Zal eens informeren naar de importeur van deze zuurzak.

      • egbert willems juli 12, 2014 bij 03:18 #

        hoi beste mensen ik heb nu een aanplant van 200 plantjes

      • Sapas juli 30, 2014 bij 12:52 #

        Dag Egbert, ik zet je berichtje online. Succes!

      • Jannes juli 20, 2014 bij 14:04 #

        Het is te koop in Amsterdam Zuidoost(op alle markten) het is goed te gebruiken te suikerziekte, ik gebruikt het ook, mijn suikerspiegel is met 30% gedaald, in een week tijd, een openbaring.

      • Sapas juli 30, 2014 bij 12:50 #

        Hoi Jannes,

        Ja, je komt het gelukkig steeds vaker tegen. Ook ik haal het in Zuidoost.
        Wat fijn te horen dat je er zoveel profijt van hebt.

    • Ans april 10, 2014 bij 10:30 #

      Is het emailadres van Wilco, de zuurzakteler uit Suriname al bekend?
      Zie trouwens ook dat hij schrijft Zuurzaakteler, mmm

      • Sapas april 11, 2014 bij 12:59 #

        Hoi Ans, nee die heeft niet meer gereageerd. Wel een bericht van Mike. Zie onder blog bij reacties. Misschien kun je het bij Mike bestellen? Anders bladeren, drie keer per dag een kopje. Online te koop.

        Groeten,
        Susanna

    • nutcoo april 23, 2014 bij 21:53 #

      hey hoe gaat het. ikhaal ook al regelmatig die saliva uit sranang. maar als je toch eenmaal bomen hebt. zou graag een keer langs je velden komen wandelen en de optie´s bekijken. ben je op een mail adres bereikbaar. alvast bedankt meneer.

      • Sapas april 24, 2014 bij 09:17 #

        Ik zet hem erop Nutcoo. Hier ook interesse overigens;)

    • Hans juli 15, 2014 bij 10:25 #

      ik woon in suriname en zou graag in contact met u willen komen voor het kopen van zuurzak vruchten en bladeren. Groeten. Hans

      • Sapas juli 30, 2014 bij 12:51 #

        Dag Hans,

        Je kunt het beste een email sturen naar info@sapas.net. Dan reageer ik hierop. Als er meer mensen zijn die dit lezen, wellicht ook een optie?

        Gr. Susanna

  4. joyce januari 27, 2014 bij 17:05 #

    Ik wil zuurzak bladeren als thee drinken tegen hoge bloeddruk. Hoeveel bladeren moet ik gebruiken als 3x dgs een glas wil drinken?

    • Sapas januari 29, 2014 bij 12:18 #

      Hoi Joyce,
      Zou ca. 4 a 5 bladeren aanhouden. Even stuk maken en goed in laten koken.

    • nutcoo april 23, 2014 bij 21:56 #

      hoi, als ik jou was. zou ik 10 bladeren goed spoelen en in een steelpan kokend water. pers en kneus de 10 bladeren. doe in de steelpan 3 theemokken water. laat de bladeren 20min inwerken. maar ik zou het niet dagelijks gebruiken. overmatig gebruik is ook niet best. groeten

      • Sapas april 24, 2014 bij 09:18 #

        Dank je voor de aanvulling Nutcoo. Het schijnt echter wel zo te zijn om de thee drie maar daags voor de rest van je leven te drinken.
        Wat logisch is lijkt mij. Hoor graag je commentaar ;)

  5. R. Kamil januari 4, 2014 bij 08:15 #

    THUMBS UP! Goed en duidelijk !
    Wel enkele opmerkingen.
    Je schrijft Maleisie (Indonesie). Nou, Indonesiers zouden niet graag Maleisiers worden genoemd en andersom. Het zijn 2 verschillende landen, buren van elkaar in Zuid Oost Azie, die GEEN goede relatie met elkaar hebben.
    En ….. doerian (durian). Hoe zuurzak in Maleisie heet weet ik niet maar in Indonesie heet het gewoon SIRSAK (zuurzak), hoor. In sommige gebieden wordt de vrucht wel Durian Belanda (Nederlandse Durian) genoemd, beslist geen durian, omdat Nederlanders vroeger zuurzak lekkerder vinden dan durian. De Aziaten in heel Zuid Oost Azie vinden durian de lekkerste vrucht. Stinken ? Een kwestie van smaak.
    Durian kun je in Nederland, bevroren, in Aziatische winkels krijgen. Lekker :-)

  6. Jolanda december 3, 2013 bij 10:00 #

    Goedendag, bij actieve kanker,hoeveel zuurzak vrucht moet je eten en welke hoeveelheid thee mag je drinken van de bladeren? Of is het onbeperkt? Graag hoor ik spoedig van u

    Mvg jolanda

    • Sapas Sappenontwerpers januari 27, 2014 bij 12:03 #

      Hoi Jolanda, elke dag voor de rest van je leven zuurzak gebruiken. Dit kun je vinden als ingevroren pulp en de bladeren drie per dag thee van zetten. Pulp kun je ook vinden online, let er wel even op dat het pure zuurzak is. En anders zou je op zoek kunnen gaan naar een toko die misschien deze vrucht importeert want vers blijft natuurlijk altijd het beste. Succes!

  7. Annette Breevaart oktober 11, 2013 bij 21:25 #

    Wat ben ik blij om dit te lezen! Dit geeft hoop! Ik had er nog nooit van gehoord!

  8. Luc Peeters september 8, 2013 bij 20:36 #

    waar kan je zuurzak kopen in België of Nederland? En is het de vrucht of het blad die je moet nemen tegn kanker??

    • Sapas Sappenontwerpers september 26, 2013 bij 08:05 #

      Dag Luc,

      Het is de vrucht die je moet hebben. De bladeren kun je thee van maken, werkt minder intensief. Het probleem is echter dat het bijna nergens te koop is. Surinaamse toko’s hebben ze wel. De sappen met zuurzak zijn zo bewerkt dat ze helaas geen voedingsstoffen meer bevatten. Het goede nieuws is dat er zuurzak sappen vanuit Aruba naar Nederland komen. k houd je graag op de hoogte.

      • Luc Peeters september 26, 2013 bij 17:04 #

        Kan je me laten weten waar en wanneer de vrucht te koop zou zijn? Ik hoor van anderen dat de bladeren dan ook weer tegen kanker zouden helpen? Is dat zo? Is er ergens enig onderzoek verricht naar het effect?

      • Sapas Sappenontwerpers januari 27, 2014 bij 12:07 #

        Dag Luc, ik was benieuwd of je het inmiddels gevonden hebt? De bladeren hebben ook een goede werking dus die zou je uit kunnen proberen. Verder is er ook ingevroren pulp beschikbaar. Ook online. Het proberen waard zou ik denken. Suc6!

  9. dick april 17, 2013 bij 15:20 #

    ik heb na diagnose huidkanker 5 dagen Graviola poeder (zuurzak) genomen, begon met één gr. pd naar 5 gr. pd en de huidkanker is als sneeuw voor de zon verdwenen…
    dat is nu 6 mnd geleden en nog steeds niets terug of hinder van ondervonden.

    • Sapas Sappenontwerpers april 18, 2013 bij 08:24 #

      Dag Dick, echt waar? Wow…dat zijn zeer goede berichten dus positief over Zuurzak? Goed te horen maar de poedervorm al wel beschikbaar in NL?

      • Tiny Thevissen oktober 3, 2013 bij 13:21 #

        Er zijn hele goede hoog gedoseerde capsules te koop via internet drogisterijen en ze zijn ook te koop bij +++ de Tuinen +++ in NL. heb dit trouwens ook gebruikt bij mijn hond die flinke bulten op zijn staart had en de dierenarts zei dat de staart waarschijnlijk geamputeerd moest worden heb zuurzakcapsules via internet besteld .en de dosis voor hem aangepast en 6 weken elke dag een aangepaste dosis gegeven, niet te geloven maar de bulten zijn helemaal geslonken, en je voelt alleen maar nog oneffenheden op zijn staart die nauwelijks noemenswaardig zijn.

      • Sapas Sappenontwerpers oktober 5, 2013 bij 10:01 #

        Dag Tiny,

        Wat goed om te lezen en wat wonderbaarlijk. Wauw. Ik plaats jouw reactie erbij als aanvulling op de Zuurzak Blog. Bijzonder hoor. Dank je wel voor het delen.

      • Sapas Sappenontwerpers januari 27, 2014 bij 12:06 #

        Wauw!!! Mooie berichten Tiny!

  10. laras maart 14, 2013 bij 14:04 #

    Weer een lekker duidelijk stukje. Met plezier lees ik je blog. Vind het echt leuk geschreven, en experimenteel, maar toch weer lekker nuchter. Eerst was ik alleen op zoek naar groene smoothie recepten, nu lees ik over de zuurzak. Ik had er anders vast nooit van gehoord.

    Blijf lekker zo doorgaan!

    • Sapas Sappenontwerpers maart 15, 2013 bij 08:33 #

      Wat een leuke reactie! ;) Dat is leuk om te horen. Ja, zo zie je maar weer. Nou die zuurzak komt eraan hoor, let maar op. Maar dan weet jij tenminste alvast wat het is;)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Gevaarlijke blog over Zuurzak! | Zuurzak Bladeren Indonesië - mei 1, 2013

    […] 13MRT […]

Geef een reactie

