Alkalisch levenspatroon

29 Okt

We gaan het eens hebben over het verzuren van ons lichaam! Er wordt nog niet heel veel over geschreven maar het is wel een belangrijk onderwerp. Voordat we van start gaan, eerst een rijtje met aandachtspunten. Hoe krijg je nou een verkeerde balans van zuren in je lichaam:

Door bijvoorbeeld teveel koffie te drinken, door overmatig alcohol- en suiker verbruik, slechte eetgewoonten en dus veel bewerkt voedsel, stress maar ook invloeden van buitenaf. Dus denk hierbij ook aan het milieu, weinig beweging en slaap, roken, Crashdiëten maar ook door overmatige sportactiviteit en door veroudering. Dus als jij je in een van de bovenstaande factoren herkent dan zou het kunnen zijn dat je lichaam verzuurd is, dus uit balans.

Na deze korte inleiding gaan we naar de kern van dit verhaal, we hebben het namelijk over alkalisch voedsel / dieet. Maar wat is dit nu precies, welnu het werd ooit bedacht door Dr. Robert Young en ik kan melden dat het een behoorlijk controversieel “dieet” is omdat het voornamelijk rekening houdt met de zuurgraad van je lichaam. Meneer Robert Young stelt dat gezondheid vooral afhankelijk is van de juiste evenwicht tussen alkalisch en een zuur milieu in het menselijk lichaam en dat een zure omgeving ziektes kan veroorzaken zoals obesitas, osteoporose, candida, griep, huidaandoeningen en andere ziekte. Zijn methoden zijn echter niet bewezen MAAR als je er goed over na gaat denken zit er toch wel iets van logica in zijn theorie.

Mijn persoonlijke mening hierin is dat ik het niet echt een dieet zie aangezien het niet de goede manier is om gewicht te verliezen, als dit tenminste je doel is. Het is meer een “way of life”‘ of simpelweg gezegd een gezond levenspatroon aanleren.  Een alkalisch dieet zorgt voor een lichamelijk actieve, lage-stress levensstijl en dat is gezond.

Dus onze zuurgraad is belangrijk want simpelweg gezegd. bij een optimale zuurgraad fungeert je lichaam het best. Bij een slechte zuurgraad, kunnen zelfs ziekten ontstaan.  Het verraderlijke hiervan is dat het erin sluipt en dat je geen idee hebt. De PH waarden van ons lichaam kunnen dus uit balans raken door verkeerde voeding. Best logisch niet?

Maar wat zijn nou de foute zuren vraag je je misschien af? Daar gaan we, het is nogal een lijst maar beperk me voor nu even tot de belangrijkste:

Suiker, rood vlees, schaaldieren, eieren, zuivel, verwerkt en geraffineerde voedingsmiddelen, opgeslagen granen, kunstmatige zoetstoffen, alcohol, koffie, chocolade, frisdrank. Dit zijn een paar van de boosdoeners.

Dus alles met mate.

5 Reacties to “Alkalisch levenspatroon”

  1. Carlo juli 15, 2013 bij 19:28 #

    Tipje, op http://supersnelgezond.nl vind je allemaal recepten die passen binnen het Alkalische eetpatroon.

  2. Yvette Teussink november 1, 2012 bij 12:44 #

    Het lijkt mij niet echt een chille manier van leven, ik ben benieuwd hoe jij op deze lifestyle gaat reageren! Ik heb je blog gebookmarkt ik blijf je volgen.

    Een leven zonder koffie en wijn kan ik me ook niet voorstellen :-)
    Success!

    x

    • Sapas Sappenontwerpers november 2, 2012 bij 07:57 #

      Ha ha…je kunt ook naar de richtlijnen leven he, dus meer groenten en fruit, de juiste producten etc. Ja, koffie en wijn kan ik mij ook niet voorstellen hoor, misschien …met mate? ;) Leuk dat je ons blijft volgen.

Geef een reactie

