Onbekend is onbemind

24 Okt

We hebben het natuurlijk over de…. pastinaak. De wintergroente bij uitstek. De groente die lekkerder smaakt als het goed gevroren heeft, die!! Pastinaak heeft een krachtige, pittige en wat zoete smaak, gecombineerd met een vleugje anijs. Nieuwsgierig en nog nooit Pastinaak gehad, dan zou ik even verder lezen.

Pastinaak ziet er uit als een witte wortel van ca. 20 centimeter en is afkomstig uit het Middellandse Zeegebied. Deze witte, crème-kleurige wortel is een neef van onze klassieke wortel. Deze groente kwam tijdens de middeleeuwen naar West-Europa overgewaaid, en was er voor de intrede van de aardappel hét belangrijkste volksvoedsel. De Amerikanen beschouwen deze groenten als doodgewoon  onkruid, zonde!

Als je op pad gaat naar Pastinaak, let er wel op dat de wortel er stevig uitziet, en laat verschrompelde of verdroogde exemplaren gewoon liggen. De wortel mag zeker ook geen bruine vlekken vertonen. Pastinaak kan men in de groentebak van onze koelkast gemakkelijk één week bewaren dus sla lekker veel in;) 

Pastinaak is erg veelzijdig.

Je kunt er bijvoorbeeld chips van maken al zou ik hem dan niet frituren maar gewoon in de oven knapperig laten worden. Weet je niet goed hoe? Schil ze en maak ze goed schoon (ze hebben immers in de grond gezeten). Snij vervolgens in flinterdunne plakjes met bijvoorbeeld je kaasschaaf. Frituur of gebruik je oven. 170gr. Houd ze wel goed in de gaten, als het snel gaat, zijn ze zwart! Wederom zonde maar gelukkig heb je dan genoeg ingeslagen, niet? ;’)

Je kunt hem trouwens ook rauw eten maar ook gestoofd of gekookt. Of maak er een stamppot van met 75% Pastinaak en 25% aardappel. Of laat de aardappel gewoon weg. Doe er wat room bij en een beetje peterselie eroverheen en smullen! EN ……je kan er natuurlijk ook een heerlijk sapje van maken. Uiteraard hier het recept.

We nemen:

1 grote rode delicious appel en het liefst ook nog het sap van een appel (hier heb je overigens wel een sapcentrifuge voor nodig)

2 Pastinaken (kleine)

1 theelepel honing

1 theelepel Chia zaden (Omega 3)

½  kopje water

Was de pastinaak en snij in stukken (het liefst even voorkoken in een klein beetje water, zo’n 10 min. En even af laten koelen). Was de appel en snij in kleine stukken. Optioneel: een normale wortel toevoegen.

Voeg alles in blender (als je geen sapcentrifuge hebt), voeg de overige ingrediënten erbij. En mix ca. 3 minuten. En klaar is je pastinaak shake. Zo gezond en erg lekker. Het proberen waard, absoluut!

Wil je er een exotisch tintje aangeven, ga dan voor de Pastinaak en vervang de appel voor 2 wortelen en een stuk ananas van ca. 1 cm. Optioneel: kokoswater i.p.v. water.

Maar hoe gezond is het nou eigenlijk wat we drinken of eten? Welnu, Pastinaak is opvallend rijk aan vitaminen en mineralen (is ook geschikt voor diabetici) Rijk aan koolhydraten en is vochtafdrijvend. Verder is hij ook rijk aan eiwitten, vitamine C, B1 en B2, caroteen, calcium en ijzer.

Zeg ik, de moeite waard!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: