De koning van de herfst..

21 Sep

We gaan het eens hebben over pompoenen! We weten allemaal wel dat deze groente bij de herfst hoort en dat je er o.a. hartige soepen en mooie herfstgerechten mee kunt maken maar wat we ook moeten weten is dat de pompoen erg gezond voor ons is.

Ik ga ze eens opnoemen voor je: Allereerst pompoenen zij heel erg laag in calorieën, slechts 20 cal per 100 gram. Dus perfect voor iedereen die op gewicht wil blijven en of wil afvallen. Door door de hoge dosis ijzer in een pompoen (wat weer belangrijk is voor de zuurstofopname in ons bloed) zal de pompoen je helpen bij vet-verbranding , ook beïnvloed het onze spijsvertering op een gunstige manier.

Verder is het ook rijk aan potassium en ook het gehalte aan ijzer en magnesium is volop aanwezig. Je ziet het natuurlijk al aan het oranje kleurtje want het vruchtvlees zit vol met beta-caroteen. Deze vitamine is een zeer belangrijke antioxidant die ons lichaam helpt vechten tegen vrije radicalen. Dat ze ook nog een hoge dosis aan vit. C bevatten en dus goed voor onze weerstand zijn, is ook nog bijkomstig voordeel van de pompoen. En ze beschermen ons ook nog eens tegen schadelijke UV – stralen. Supergroenten, niet?

Maar niet alleen het pompoenen vlees, maar de pitten zijn ook nog eens supergezond voor ons. En dat zijn er nogal wat. Pompoenzaadjes zijn rijk aan proteïne, potassium, magnesium, zink, ijzer, koper en alle essentiële vet zuren. Ze zijn een topper wat betreft het op peil houden van je cholesterol gehalte. Dus gooi ze niet weg, rooster ze eventueel en eet ze bijvoorbeeld als snack.

Wij gaan er zoals altijd weer eens een lekker sapje van maken, ik hoor je mischien al denken, getsie maar je zult verrast staan. Echt! Misschien veel werk denk je nu maar even een tip als je de volgende keer pompoenensoep gaat maken, houd dan wat achter! Dus even in het kort, we schillen de pompoen (niet het leukste klusje btw. door de harde schil) en houd wat pompoenstukken over. Deze kook je in een klein beetje water tot dat het lekker zacht wordt. Je zet dit vervolgens in de koelkast en hier maak je de volgende dag (of dezelfde dag een lekkere shake van)

Recept:

Je gebruikt de zachte stukken pompoen uit de koelkast en doe deze in je blender. Voeg vervolgens magere melk toe of amandelmelk, (voor de veganisten onder ons) Verder heb je een banaan nodig en een theelepel rozijnen. Je zou optioneel wat vanille extract toe kunnen voegen maar is niet echt nodig. Als tip; je kunt ook magere vanille yoghurt nemen.  Je neemt een 1/2 theelepel kaneel en een 1/4 eetlepel nootmuskaat.

Alles in je blender en mixen. Als je het echt supergezond wil doen dan rooster je in de tussentijd de pitten. Schenk het sap in een mooi hoog glas en strooi de pompoenpitten over je shake heen mmm….

Optioneel: je zou ook nog een glas sinaasappelsap, vers geperst er doorheen kunnen doen. Er is van alles mogelijk waarmee je zou kunnen variëren maar dit zijn ongeveer wel de richtlijnen voor een smaaksensatie en absoluut het proberen waard. Experimenteer en creëer dus je eigen shake. .

Succes gegarandeerd!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: