‘fontein van de jeugd”

24 Aug

We gaan het vandaag eens hebben over Bijenpollen!

Bijenpollen werden door de eeuwen heen door de meeste mensen beschouwd als een geheimzinnige stof. Tegenwoordig worden deze bijenpollen nog steeds gezien als een geschenk van de natuur (wat het ook is), die de mensen hun jeugd, vitaliteit en gezondheid geeft. Bijenpollen behoren ook nog eens tot het superfood principe. Maar ja wat is het nou precies en waarom is het zo gezond ? Dat ga ik je allemaal uitleggen

Als eerste, waar komt het vandaan?

Bijenpollen worden gemaakt uit stuifmeel dat het mannelijk gedeelte van de bloem vormt. De bijen verzamelen dit stuifmeel en voegen er OOK nog eens nectar en speciale enzymen aan toe.

Gezond?

En of…Bijenpollen bevatten namelijk alle 22 essentiële aminozuren,  Ze bestaan voor ruim 35% uit proteïnen en bevatten verschillende vitaminen, mineralen, essentiële vetzuren, aminozuren, sporenelementen, co-enzymen en hormonen. Het is vooral rijk aan B-vitamines en antioxidanten, die we “zoals we weten” ons lichaam beschermen tegen celschade (lees; huidveroudering)

Niet voor niets zouden er zonder bijenpollen, planten, bomen en bloemen niet overleven. Het is ook zeer belangrijk voor bijen omdat deze pollen worden gebruikt als een zeer krachtig opbouwend voedsel voor de bijen en de bijenkoningin. Het maakt ze sterker om te overleven en geeft ook meer kracht om de koningin te beschermen. Dus ja aan de ene kant logisch dat het een superfood is.

Maar waar zijn bijenpollen nou eigenlijk goed voor? 

Het zou o.a. onze huid verbeteren door de aanwezige anti-oxidanten, onze energie-level zal stijgen en het verbeterd onze ummuniteit. Ook zou het helpen om je gewicht in controle te houden. En…. minder “snaaimomenten” door het aanwezige aminozuur.

Hoe gebruik je het?

Let op dat als je bijenpollen koopt en deze gedroogd zijn, dat dit wel bij een maximale temperatuur van 38 graden C is gebeurd. Ze zijn herkenbaar aan de gekleurde korrels. Je kunt elke dag bijenpollen nemen. Gebruik het in je ontbijt of door een shake. In de volgende blog geven wij een superfood recept weg met bijenpollen. Begin met een eetlepel bijenpollen per dag en verhoog je inname als je dat wilt. Let op; het kan in het begin wat laxerend werken, je lichaam moet eerst wennen.

Tot slot: waar koop ik het?

Je kunt natuurlijk altijd naar een imker gaan, dat is trouwens ook gelijk de beste optie, misschien ook eens een leuk uitje? Als je in Amsterdam woont zou ik eens langs de Noordermarkt gaan (zaterdag van 9:00 – 16:00) hier staat namelijk een dame die honing verkoopt van haar man, een imker.

Woon je niet in Amsterdam, dan zou ik superfood.nl proberen! Hierbij de link: http://www.superfood.nl/bijenpollen-spaans-1 en nu kopen die bijenpollen, waar wacht je nog op? ;)

7 Reacties to “‘fontein van de jeugd””

  1. chater augustus 24, 2013 bij 21:09 #

    bijen pollen ze smaken zo als fenerik zaatjes

  2. chater augustus 24, 2013 bij 21:06 #

    bijen pollen liefst niet kauwen want als je dat kauwt dan begint ze raare smaak te geven bitter ,ik raad iedereen bijen pollen te slikken met water –
    veel sucses

  3. vitaminef3 augustus 29, 2012 bij 11:09 #

    Ik vind het moeilijk om ze te gebruiken; ze smaken zooooo hard door! Ik strooi ze wel eens in mijn smoothie of bij mijn havermout maar om er een volledige eetlepel van te gebruiken…? heb je daarvoor tips?

    • Sapas Sappenontwerpers augustus 30, 2012 bij 07:43 #

      Dank je voor de reactie, ik gebruik ze eigenlijk voornamelijk in mijn smoothies, samen met veel andere superfoods! Als je ze mixt in de blender, worden ze fijn gemalen en dat is ook eigenlijk de beste manier want ze zijn inderdaad hard. Heb jij wel de bolletjes Bijenpollen?

      • Vitamine F3 augustus 30, 2012 bij 07:58 #

        ik bedoelde dat hun smaak zo overheersend is. maar misschien is het inderdaad beter van ze te mixen. yep ik heb de bolletjes!

      • Sapas Sappenontwerpers augustus 30, 2012 bij 08:12 #

        Ja, dat klopt! Ik heb ze geprobeerd in het begin om ze zo op te eten maar toch een vreemd nasmaakje. Ik denk dat als je ze maar met andere zoete ingrediënten mixt, het minder opvalt. Dat heb ik tenminste wel, gooi er veel fruit bij, zodat het minder opvalt. Misschien toch wat minder gebruiken, zodat de smaak niet teveel overheerst! Als het toch blijft tegenvallen is de enige optie , ze in een smoothie te doen! Ik kan zeggen, dat ik het drinkbaar vindt maar misschien is dat wel omdat ik weet dat ze zo gezond zijn? ;)

Geef een reactie

