Zzzzzzzzzzzz…slapen!

7 Aug

Heb je moeite met slapen of met in en doorslapen? Misschien heb je last van stress of heb je veel aan je hoofd? Er zijn velen onder onze die kampen met dit probleem. Nee, we grijpen nu niet naar slaapmiddelen maar gaan het op een natuurlijke manier aanpakken. Het proberen waard toch? Wij geven in ieder geval 10 tips weg..lees mee en laat je verrassen

TIP 1. Drink dagelijks kersensap. Onderzoekers ontdekten dat kersensap ervoor zorgt dat je gemiddeld 17 minuten langer slaapt. Psychiater Wilfred Pigeon zegt dat dit zou kunnen komen door het hoge gehalte van melatonine in het fruit, dit is een hormoon dat de slaapcyclus van het lichaam regelt.

TIP 2.  Alles valt of staat met gezonde voeding, wanneer jij geen gezonde voeding tot je neemt, heeft je lichaam geen energie om te sporten. Dit heeft als gevolg dat je geen uitlaatklep hebt, waardoor je slaapritme ook serieus in de gevarenzone komt. Onder gezonde voeding verstaan wij overigens alle soorten rauwe groenten, alle soorten fruit en ongebrande en geweekte verse noten en zaden.

TIP 3. Eet meer sla! De gekweekte soorten sla bevatten – zij het in wat mindere mate dan de wilde soorten – in hun melksap het lactucarium. Deze stof zou een zwak pijnstillende, kalmerende en enigszins slaapverwekkende werking hebben.
Omdat de werking in zekere zin kan worden vergeleken met deze van het melksap van de papaver waaruit opium wordt gemaakt, wordt het lactucarium in het Engels vaak ook ‘lettuce-opium’ (sla-opium) genoemd.

Tip 4. Eetamandelen, want van amandelen word je hartstikke slaperig. Er zit namelijk tryptofaan in. Dat is een aminozuur dat het brein kalmeert. En dat niet alleen: in amandelen zit ook magnesium. Dat werkt spierverslappend. Neem wel de ongebrande, ongezouten versie.

Tip 5. Van suiker word je wakker, daar krijg je een echte energieboost van. (Te)veel suiker eten voor het naar bed gaan kan er dus voor zorgen dat je niet slapen kunt. Maar neem je maar een heel klein beetje glucose, dan stimuleert dat het brein juist om te stoppen met het aanmaken van orexine, de neurotransmitter die ons alert houdt. Een beetje honing in je kopje kamillethee kan dus wonderen doen.

Tip 6. Havermout

Havermout bevat, net als banaan, het hormoon melatonine, een slaaphormoon. Neem je havermout met warme melk en honing, dan heb je een prima slaapmiddel te pakken!

Tip 7. Kruidenthee of warme melk: In de avond een kopje kruidenthee zoals ijzerkruid of lindebloesem , het bevordert de spijsvertering, werken kalmerend en bereiden het lichaam in alle rust voor op de slaap. Drink liever geen suiker in je thee, dat geeft juist weer energie

Top 8. Kamillethee

Onze grootmoeders wisten het al: van kamillethee ga je slapen. Het kruid heeft namelijk een kalmerend effect op lichaam en brein. Een gouwe ouwe, maar daarom niet minder effectief

Tip 9. Nee, een magnesiumbad,. Slaap gegarandeerd

Tip 10: houd onze blog in de gaten want in de volgende geven wij een slaap bevorderend sapje weg;)

Voor nu welterusten!

2 Reacties to “Zzzzzzzzzzzz…slapen!”

  1. Lise augustus 7, 2012 bij 09:36 #

    leuke tips Susy handig om te weten!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: