Muesli ongezond?

31 Jul

We gaan eens een Bio-Muesli verwerken in een  shake? Perfect als ontbijt, variërend en supergezond. Door de (bio) muesli krijg je een lekker knapperig effect en is goed te doen. Maar voor dat je aan de slag gaat wil ik je het volgende wel even meegeven.

Ga niet experimenteren met bijvoorbeeld cornflakes want hier zit meestal een suikerlaagje op! Ook zou ik zelf geen Cruesli gebruiken want het is weliswaar een mix van haver en tarwevlokken maar is vaak ook besprenkeld met een mix van water en suiker. De “gewone” muesli bestaat meestal uit een mix van haver en tarwevlokken, gemalen kokos en tarwezemelen. Ook hier zie je vaak een toevoeging van een mix met water en suiker. Dus even opletten welke muesli je gaat gebruiken mensen!

Ik kan mij zo voorstellen dat de volgende vraag is: welke Muesli moet ik dan wel nemen? Persoonlijk zou ik kiezen voor een biologische muesli op basis van havermout , deze is het rijkst aan voedingsstoffen. Ontbijtgranen leveren (afhankelijk van de graansoorten en uiteraard de toevoegingen) een bijdrage in de voorziening van voedingsstoffen als koolhydraten, plantaardige eiwitten, voedingsvezels, b-vitamine, vezels en ijzer.

Dus let daar op, best belangrijk als je het goed wil doen! Een voorbeeld van een goede muesli is de speltmuesli (die je kunt vinden in de natuurwinkels) . Heb je een gluten allergie, denk dan eens aan Quinoa.

Door de extra toevoeging van fruit, voeg je extra vitamines toe en door de toevoeging van melk of een ander melkproduct zorg je er voor dat de voedingswaarde aangevuld wordt met (dierlijk) eiwit, kalk en vit. B2. Uiteraard behoort Soja melk of amandel melk ook tot een optie!

Dit gezegd te hebben gaan we er een shake van maken:

Hier gaan we:

Halfvolle melk of Yoghurt , amandel melk of soja etc., wat jij lekker vindt.

Optioneel: Chia-zaden, gebroken lijnzaad, havermout.

Handjevol goede muesli.

Banaan en Mango (of wat je ook lekker vindt)

NB: De muesli kun je het beste de avond van te voren weken in een beetje water (net voldoende dat het helemaal ingetrokken is). Je lichaam kan het dan beter verteren. Zeker als je het in een shake doet is dit handig omdat je er niet op kauwt.

Alles mixen in de blender, zo’n halve minuut en uitschenken en gelijk opdrinken. Hoezo is muesli ongezond?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: