Kokosmelk versus kokoswater

9 Jul

Er is blijkbaar wat verwarring over het verschil tussen kokosmelk en kokoswater. Weet jij het? Ik ga het uitleggen en ga met name het kokoswater uitvoerig beschrijven. Nieuwe trend? Gezond of ongezond? Lees je met me mee..  

We beginnen met kokosmelk, dit is een melkwitte vloeistof (waarvan we misschien denken dat dit in een kokosnoot zit).  Een kokosnoot bevat vruchtvlees en kokoswater, wat niet verward mag worden met kokosmelk. Kokosmelk wordt gemaakt van het vruchtvlees / kiemwit. Kokosmelk wordt voornamelijk gebruikt in (Aziatische) gerechten. Je kunt kokosmelk drinken maar misschien is het wat te dik en let op; er kan extra suiker aan zijn toegevoegd.  

Wil je hem overigens zelf maken, bekijk dan eens op deze blog: http://www.lastappetite.com/how-to-make-coconut-milk/

Kokoswater is heel simpel gezegd, het vocht in een kokosnoot. Het water is eigenlijk, water dat door de natuur zelf wordt gemaakt. Let op; De noot neemt regenwater op. De kokosnoot bevat een soort van filter van vezels, waarbij door een lang proces het vocht door de vezels van de kokosnoot wordt gefilterd zodat hij alleen het kostbare schone water opneemt. Bevuilde stoffen en bacteriën worden op deze manier buitengesloten en uiteindelijk blijft het meest steriele vocht over. Bijzonder niet?

We gaan  nog even door op kokoswater want een belangrijke eigenschap van het water is het hoge gehalte aan kalium. Dit is weer nodig voor onze vochthuishouding. Kalium is o.a. nodig voor de energielevering aan onze spieren.

Kokoswater zou ook het ultieme sportdrankje zijn, waarom?

Een tekort aan kalium kan optreden bij veel transpiratie, b.v. door intensief te sporten. Dus kokoswater is hierdoor uiterst geschikt voor sporters.  

Verder kan kokoswater genoemd worden als isotone drank, dat wil zeggen dat de concentratie opgeloste deeltjes in het kokoswater gelijk is aan ons eigen bloed. Daarom kan het ons lichaam snel hydrateren in geval van verlies van vocht. De meeste sportdranken bevatten niet – natuurlijke suikers.   

Verder bevat het nog magnesium, fosfor, natrium, ijzer, koper, de vitamines B en C . Kokoswater bevat trouwens ook geen vet en geen cholesterol en is licht verteerbaar.  Het is wel zo dat volgens de Nederlandse wetgeving, er geen gezondheidsclaims op de verpakkingen mag staan. Dus deze informatie is dan ook onafhankelijk geschreven en puur informatief.

Maar nu je deze gegevens weet, laat volgende keer als je zin hebt in een lekker koud blikje frisdrank, deze eens liggen en ga bewust voor kokoswater.  Misschien dat de sportwereld nu ook een beetje meer overtuigd is? Wij gaan in onze volgende blog eens een heerlijk tropisch sapje maken van kokoswater.

Getekend…;) 

(bron: http://www.kokoswater.nl)

2 Reacties to “Kokosmelk versus kokoswater”

  1. Johna767 juli 3, 2014 bij 16:54 #

    Very efficiently written information. It will be beneficial to everyone who employess it, including myself. Keep up the good work for sure i will check out more posts. kefdgbckbkkd

    • Sapas juli 30, 2014 bij 12:53 #

      Thank uou Johna. It’s been a while but start posting again starting today;)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: