Het “oude” superfood..Tarwekiemen!

25 Mei

Vandaag staan tarwekiemen op het programma, waarom? Nou misschien omdat ze o.a. een grote voedingswaarde hebben? Of dat ze de beste bron zijn van vitamine E zijn, of misschien wel dat ze ook nog een uitstekende bron van eiwitten zijn Of…wat ook kan is dat de tarwekiem een bron aan vitamine – B complex bevatten oh en  ijzer, fosfor, spoorelementen, omega 3/6, lecithine, anti-oxidanten, zink, vezels, oliën en essentiële vetzuren bevatten. Daarom dus!

 Tarwekiemen zijn eigenlijk de kern van een tarwekorrel ; als het ware een opslagplaats van al deze bovengenoemde vitaminen. Met regelmaat aan de tarwekiemen verdwijnen veel klachten en zorgt bovendien voor vitaliteit, dat willen we toch allemaal? Breng dus met regelmaat tarwekiemen aan in  je voedingspatroon. Gooi ze door je muesli, yoghurt. Ook  kun je ze door je groenten doen maar denk ook aan als je cake gaat bakken of brood. Tarwekiemen zien er eigenlijk uit als vlokken, zacht van smaak en een hintje zoet met bitter. Dus het kan allemaal best. Je kunt ze natuurlijk ook door sapjes doen. Ik gebruik tarwekiemen als ultiem ontbijt sapje.. Straks meer hier over… 

Maar ik ben nog niet uitgepraat over dit wondervlokje want…Ik wil ook nog even kwijt dat ze ook wel worden ingezet om te vermageren, door de toevoeging van chroom in de tarwekiemen zou je minder het honger-gevoel krijgen en minder ups en downs. Maar ook voor degene die op hun suikerspiegel dienen te letten zijn ze een uitkomst. En wat dacht je van  haar en nagels, door het kiezelzuur die in de tarwekiem zit, helpt je hier ook een handje in mee.

Dus…om het verhaal niet heel lang te maken, de tarwekiem is het “oude” superfood. Waarom zeg ik “oud”. Omdat ze in mijn ogen absoluut een superfood zijn maar dat de tarwekiem al heel lang bekend staat dat ie supergezond voor ons is. 

Dit gezegd te hebben, is het tijd om er een shake van te maken. 

We nemen: 1oo ml. sojamelk of magere melk. 125 gr. blauwe superfood bessen, 1 banaan, 2 eetlepels amandelen (bron aan eiwtten). 2 eetlepels tarwekiemen, 2 eetlepels gemalen lijnzaad (hier gaan we volgende keer uitvoerig op door)  en 100 ml. magere yoghurt.

Doe de melk, bessen, banaan, amandelen, tarwekiemen, lijnzaad en yoghurt in een blender. Meng op hoge snelheid, ca. 20 sec. en vervolgens op een wat lagere snelheid (als je blender dit toelaat uiteraard) nog eens 30 seconden. En klaar is je shake! Drinkt dit het liefst elke ochtend of varieer ook eens met een proteine shake. Doe je ook mee?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: