Wel of geen…Rabarber?

23 Mei

We gaan het eens hebben over rabarber. Maar weinig mensen eten of drinken rabarber, waarom is dat eigenlijk vraag ik me af? Misschien omdat men denkt dat bij hoge inname het giftig zou zijn?

Welnu, ik ga dit misverstand bij deze uit de wereld helpen, want zo zonde om haar niet te eten of te drinken. Daar gaan we;  Ja, in hoge dosering is rabarber niet goed voor ons, dat klopt want rabarber bevat namelijk Oxaalzuur Dit zuur kent twee kenmerken.

1. Het gaat een verbinding aan met kalk en is onoplosbaar, wat een grote dosis voor irritatie van het spijsverteringssysteem kan veroorzaken. Ook zou het onze nieren kunnen gaan irriteren.

2. Een ander effect van dit zuur is dat kalk minder goed door ons lichaam kan worden opgenomen.  Dus mensen die bijvoorbeeld reuma hebben, wordt geen hoge dosering rabarber aangeraden, dit vanwege de kalk die zeer belangrijk is voor reuma patiënten. Ook mensen met nierproblemen moeten het met mate eten maar ja…dat moeten ze ook met koffie, thee, aardbeien etc. etc.

Maar ja, wat is nou met mate..? Weet jij het? Even een voorbeeld, een volwassen persoon zou ongeveer 5 kilo rabarberBLADEREN moeten eten om een giftige dosis binnen te krijgen. Let op; rabarberbladeren, dus dit zijn geen stelen. Want het feit is namelijk dat juist de bladeren en wortels van de rabarber veel meer oxaalzuur bevatten dan de stelen. Er zijn ooit ver in het verleden rabarbervergiftigingen gemeld. Dit was tijdens de oorlog, in Engeland waar vers nog schaars was, at men toen de rabarberbladen. Al snel werden mensen ziek. Men kwam er echter al gauw achter dat de stelen in tegen stelling tot de bladen, niet giftig waren, en zo werd de rabarber langzaam aan weer populair. Vandaar ook dat onze Hollandse geteelde rode stengels vaak verdwijnen naar Engeland. Zonde…zo gezond voor ons! Want nog even als geheugensteuntje, ze is zeer rijk aan ijzer, kalium en magnesium. Verder reinigt ze ook nog de lever en ze bevatten veel vitaminen zoals b1, b2, b6 en C. Dat ze ook nog caloriearm is en enorm veel vezels bevatten…ach, een bijzaak nit? ;)

Nog even een leuk feitje; om het effect van oxaalzuur tegen te gaan of te minderen, kun je de rabarber schillen, de stukken kort koken en het kookvocht weggieten. Je kunt ook calciumcarbonaat toevoegen. Dat is bij de drogist te koop onder de vorm van krijt. Het is smaakloos en neutraliseert ook voor een deel de zure smaak. Zo hoef je minder suiker of zoetstof te gebruiken.

Je kunt rabarber o.a. verwerken tot jam, desserts, SAPJES en nog veel meer natuurlijk!

Dus conclusie van dit verhaal is, eet geen rabarberbladeren, maar neem de stelen, die zijn wel gezond!  Een vergeten groente misschien, maar wel erg lekker en gezond En…we weten nu wel dat alles wat lekker is …altijd met mate! 

Tot zover de Rabarber!

2 Reacties to “Wel of geen…Rabarber?”

  1. Sasja januari 29, 2014 bij 09:15 #

    Waarom kook je de rabarber, zonde van de vitaminen!

    • Sapas januari 29, 2014 bij 12:17 #

      Je hebt helemaal gelijk Sasja. Gaan we gelijk eens uittesten;)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: