Superfood Shake

27 Mrt

Chia Zaden bestelt of al in huis gehaald? Dan gaan we over op het volgende ingrediënt om onze gezonde shake helemaal af te maken. We gaan over op de hemp oftewel Hennep poeder / zaden.  We hebben trouwens Hemp poeder maar ook Hemp zaden. Voor nu gebruiken we de zaden. Het klopt dat het geen alledaagse ingredienten zijn maar we gaan eens op de gezonde toer en gaan verder met onze groenten shake!

Wat is nou weer Hennep zaad? Welnu…Hennep is een éénjarig gewas waarvan zowel het stro als het zaad worden geoogst. Het stro bevat een houterige kern en een bastvezel, het zaad is oliehoudend. Het werd voor de jaartelling al gebruikt als volwaardige voedingsbron en medicijnen. Hennep zit boordevol vitamines zoals vitamine B en E, vitamine B is heel belangrijk voor onze stofwisseling en vitamine B is een bekende anti-oxidant.

Het wordt ook wel een natuurlijke proteïne genoemd, waarom? De zaden zijn een van de beste plantaardige eiwitbronnen. Ze bevatten 35% volwaardige eiwitten, met maar liefst 9 noodzakelijk aminozuren.  Ook zijn ze makkelijk verteerbaar, beter nog dan Soja. Ook helpt het mee bij het herstel van weefsel (sporters)

Hennep is dus interessant! De onverzadigde olie uit de zaden is rijk aan essentiële vetzuren, Omega 3 en Omega 6. (erkend door Wereldgezondheidsorganisatie WHOP). Ons lichaam maakt van nature namelijk geen omega 3 en 6 aan dus deze dienen we  met voeding aan te vullen. Een goed evenwicht werkt preventief op ons lichaam bij bijvoorbeeld, artritis, ontstekingen maar ook overgewicht. En hier gaan we weer, het is ook een zeldzame bron voor GLA (gamma linoleen zuur) Heel belangrijk voor de hydratatie en soepelheid van onze kostbare huid:)

Oke, dus naast de groenten (welke je lekker vindt) en een schepje Chia, doen we er ook nog eens een schepje Hemp zaden in. Ook deze is te verkrijgen als RAW Organic variant. Je zou deze kunnen bestellen via http://www.gezondheidswinkel.nl net zoals de Chia zaden.

Het is best belangrijk om te weten wat je precies in je supergezonde shake doet en wat het voor je lichaam doet zodat je misschien wel iets sneller aan de smaak went van een groentesapje. Kun je jezelf er echt niet toe zetten om donkergroene groentesappen te drinken omdat dit niet smaakbevorderend werkt ondanks dat ze zo gezond zijn? Dan gebruik je gewoon fruit in je shakes. Dat kan uiteraard ook, deze keuze is geheel aan U:)

Mijn advies om deze shake  s’ ochtends te drinken. Het liefst nog na wat inspanning zodat de voedingsstoffen goed opgenomen worden door ons lichaam en er een goed herstel plaats vindt van onze spieren. Dus ja het is ook een perfecte aanvulling voor na het sporten. Uiteraard kan deze shake ook prima tijdens lunch!

De Chia zaden daarentegen kun je zelfs drie keer per dag gebruiken door een eetlepel in je yoghurt te doen, sapje (even goed roeren, 5 minuten laten staan, wederom even roeren) en op drinken / eten.

Ik hoop dat je geïnteresseerd bent geraakt en dat je  met mij mee doet…een gezonde leefstijl is zo belangrijk!

Dus nog even een samenvatting van het recept:

  • Wortelen, 2 stuks
  • Spinazie
  • Sla
  • komkommers
  • Chia zaden, een schepje
  • Whey proteïne, een schepje (optie)
  • Hemp zaden, een theelepel

Alles in de blender en gelijk opdrinken!

Voor de mensen die dit te heftig vinden, heb ik ook een ander recept. Let op: ook goed om af te vallen!!

  • Mango 1/2
  • Banaan 1/2
  • Avocado 1/2
  • Komkommer 1/2
  • Kiwi
  • Chia zaden, een schepje
  • Whey Proteine, een schepje
  • Hemp zaden, een theelepel
  • Water of halfvolle melk, een klein glaasje voldoet

Alles in de blender en lekker romig opdrinken! Gezond, een weldaad voor je lichaam want supergezond, lekker bovendien een zeer goed ontbijt!

4 Reacties to “Superfood Shake”

  1. eva oktober 31, 2012 bij 12:56 #

    Hallo,

    Ik was hard op zoek naar een raw-shake voor na het sporten en toen vond ik die van jou. Er staan alleen geen hoeveelheden bij de groenteshake, is het mogelijk om die te mailen?

    Dank!

    Groetjes,
    Eva

    • Sapas Sappenontwerpers november 1, 2012 bij 07:59 #

      Hoi Eva,
      Wat suf, meestal zet ik het er wel bij! Maar geef je email maar, ik heb namelijk nog wel wat recepten liggen voor je;)

      • wim september 24, 2013 bij 14:28 #

        Hallo. Interessant dat hennep zo rijk aan proteïne is!! ik zocht ook een raw shake , voor na het sporten en eentje als ontbijt voor het sporten. Wellicht wil je mij ook de info sturen van de groente shake en als je nog iets hebt houd ik mij aanbevolen.

        met vriendelijke groet,

        Wim

      • Sapas Sappenontwerpers september 26, 2013 bij 08:02 #

        Hoi Wim, dank je voor de leuke reactie en wat goed dat je ook aan de shakes zit. Laat onze blog je inspiratie zijn;) Heb je de blog al gelezen over groene sappen? Deel graag met je.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: