Bitter is niet vies!

12 Mrt

Omdat ons hoofd ingrediënt in onze sappen altijd sinaasappels zijn, dacht ik eens wat te gaan experimenteren met grapefruit sap. Bij het experimenteren naar een lekker grapefruit sapje kom ik er toch achter dat het een nogal bittere ondertoon heeft. Ik denk dat ik daarom de keuze voor sinaasappels als basis gebruik maar misschien is het  het toch wel een goed idee om toch eens af en toe voor die grapefruit te kiezen ondanks dat ie bitter is. De grapefruit is namelijk nogal veelzijdig.

We gaan even in het kort vertellen waar de grapefruit al wel niet goed voor is maar ook waar je op moet letten, want er is een waarschuwing!

De grapefruit bestaat eigenlijk voor het grootste gedeelte uit water wat weer de functie heeft om als transportmiddel voor voedingsstoffen en stofwisselings producten te dienen. Ook bevatten ze veel vezels,  meer  nog dan in een sinaasappel. We weten dat dit goed voor onze darmen zijn toch? Dat er ook nog veel vitamines C in zit wat goed voor onze weerstand is weten we denk ik ook wel. Maar ze zorgen ook nog eens voor de opname van ijzer uit onze voeding. Dan hebben we ook nog Kalium die er weer voor zorgt dat de waterbalans in het lichaam wordt gereguleerd en zorgt dat onze normale bloeddruk gehandhaafd blijft.

Let echter wel op met grapefruit in combinatie met bepaalde medicijnen! 

Vooral als dit medicijnen zijn voor chronische ziekten. Door het regelmatig eten van een grapefruit zou het er toe kunnen lijden dat de medicatie niet meer werkt en dat er eerder kans is op bijwerkingen. Dus altijd even de bijsluiter goed lezen!

Verder zou je de grapefruit ook nog in kunnen zetten om zijn cholesterol remmende eigenschappen. Het eten van een grapefruit per dag zorgt dat de cholesterol- en bloedvetwaarden aanzienlijk verbeteren. Ook bevat het wondertje veel anti-oxidaten en werkt de grapefruit door de grote hoeveelheid vitamine C en kalium heel goed tegen een kater:)  Ook als je een wondje hebt, even de schil er over heen want jawel ook nog eens ontstekingsremmend.  Het wondere wereldje van de grapefruit.

Nog een laatste weetje over de grapefruit en het afvalproces. Ik ga het niet uitvoerig hebben over grapefruit -diëten of dergelijke omdat ik hier te weinig van af weet. Ik beperkt mij tot de richtlijnen van de grapefruit en de werking hiervan. Wil je meer weten dan zou ik de website http://www.ergogenics.org/grapefruit2.html even checken hoe dit precies in elkaar zit.

Wat ik er wel over kan zeggen is dat de grapefruit een stofje narigine bevat, dit stofje zorgt voor het bekende bittere smaakje. Maar dit stofje zou er ook voor zorgen dat je lichaam vet gaat verbranden in plaats van het op te slaan als energiereserve. Dus als je toch aan die 2 stukken fruit per dag zit, zou je dat ene stukje fruit goed kunnen vervangen door een grapefruit. Neem hem lekker op je nuchtere maag zodat je de verbranding wat op gang brengt.

Tot slot geven we nog wat lekkere combinaties weg voor een grapefruitsapje:

We nemen 1 grapefruit, een dun plakje ananas (want anders overheerst de ananas), magere yoghurt wat ijsklontjes, blenderen en jawel daar hebben we een grapefruit shake

Nog wat lekkere combinaties met grapefruit zijn peren met bosbessen of grapefruit met papaja en limoen mmmm…smullen en nu je weet hoe gezond ze voor je zijn helemaal:)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: