Lekker luchtig…

29 Feb

We gaan eens een luchtig item behandelen. We gaan het verschil uitleggen tussen een smoothie en een sapje.  Begin jaren 80 had eigenlijk nog niemand gehoord van Smoothies! Sterker nog…we noemden ze Milkshakes??!! Nu anno….2012 kunnen we bijna niet meer zonder en wordt het vaak in een adem genoemd als het om gezondheid gaat. 

Welnu…Smoothies zijn voornamelijk vruchten gemixt met zuivel dus melk, yoghurt, karnemelk etc. Alle ingrediënten worden gemixt tot een gladde massa (vandaar de naam smooth). Lekker, luchtig en gezond. Ik vind trouwens Shakes een beter woord en heb zojuist besloten dat ik i.p.v. Smoothie, Shakes ga gebruiken:) We hebben best veel varianten als het gaat om shakes en denk hierbij aan groenteshakes, tropische vruchtenshake, peren & bosvruchtenshake, bananenshake maar ook proteïne shakes, je kunt er eigenlijk alle kanten mee op!

In onze volgende blog gaan we het uitvoerig hebben over proteïne shakes, ideaal voor sporters en hoe het nog gezonder kan. Wij onthullen uiteraard ook weer een recept. Dus houd onze blog in de gaten mocht jij dit interessant vinden.

Een shake wordt trouwens niet alleen als tussendoortje gedronken in het jaar 2012, je ziet ze ook steeds vaker bij restaurants als een soort amuse bij het nagerecht. Let maar eens op.

Een sapje daarentegen is altijd zonder zuivel! Het is vaak puur sap verkregen uit een sapcentrifuge waarin je appels, peren, gember en  noem maar op in kunt stoppen. Het gezonde pure sap is wat wateriger dan een shake maar niet minder gezond. In tegendeel! Puur sap wordt onmiddellijk door ons lichaam opgenomen zodat de voedingsstoffen optimaal hun werk kunnen doen. De shakes zijn vaak ook nog wat vetter.

Wij mengen bijvoorbeeld puur wortelsap met vers geperste sinaasappelsap, mandarijnen en gieten dit vervolgens nog even in een blender om nog eens aardbeien toe te voegen en of koriander, basilicum of munt. Vaak moet dit na bereiding nog wel even gezeefd worden maar dan heb je ook een heerlijk sapje. Vooral in de zomermaanden doen de sapjes het erg goed en bovendien zijn ze dorstlessend. Heerlijk voor straks op een terras.

Het is dus maar waar je voorkeur naar uit gaat, wat dikker en romiger door de zuivel of een puur, dorstlessend en een gezond sapje.  Uiteraard geven wij weer een recept weg en wie kiezen nu eens voor een lekkere gezonde en LUCHTIGE shake:)

We gaan voor een chocolade shake omdat fruit en chocolade een heerlijke combinatie zijn. Bij chocolade denk je niet meteen aan “gezond”, maar een chocolade shake is wel degelijk goed voor je en geeft energie. Probeer echter het vetgehalte van je shake op een laag pitje te houden. Gebruik bijvoorbeeld sojamelk of yoghurtijs i.p.v. roomijs, al vallen we dan wel weer in de categorie Milkshakes. Je zou eventueel ook nog eiwitpoeder of tarwekiemen kunnen toevoegen.

Maar hoe bereid je dit nou precies? We beginnen met de ingredienten:

Banaan, chocolade (liefst puur),  honing, sinaasappel en magere yoghurt. Voor de liefhebbers van aardbei of zwarte bessen, het mag er doorheen. Voor de pindakaas fans, een 1/2 thee-lepel pindakaas mag ook. Neem niet teveel anders proef je alleen nog maar pindakaas en dat is nou weer zonde van de chocolade.

Alles in de blender mixen, als laatste voeg je de chocolade snippers toe aan het geheel tot dat het een mooie romige shake wordt. Wat een verwennerij:)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: