Voorkomen beter dan genezen

22 Feb

Met de lente in zicht ga ik het nu alvast hebben over voorjaarsmoeheid. Gelukkig heeft niet iedereen hier last van maar het zou zomaar een keer kunnen ontstaan dus deze blog gaat over wat dit “onschuldig kwaaltje” inhoudt en nog belangrijker hoe je dit kunt voorkomen mocht je toch iets voelen aankomen.

Men denkt nou vaak ach wat een onzin, vreemd zelfs want de dagen worden immers langer, de zon gaat meer schijnen, alles begint op de vrolijker, bloemen gaan weer bloeien . En toch kan er een moeheid insluipen, Melatonine wordt geremd waardoor je je juist fitter zou moeten voelen, toch?

Dus hoe kan dit?

Voorjaarsmoeheid komt eigenlijk niet door of van het voorjaar, is een misvatting. Het is meer een uitloop van de winter. In de winter zitten we nou eenmaal binnen en krijgen hierdoor veel minder (zon)licht. Dus er ontstaan een vitamine D tekort. Ook onze voeding speelt hierbij een rol. Er ontstaat een vitamine tekort door gebrek aan vitamines die we in de winter nou eenmaal minder binnen krijgen en het duurt een tijdje voordat dit een uitwerking heeft op ons lichaam. Meestal is dit dus in het voorjaar te merken.

Hoe herken je het:

Allereerst dat je uiteraard continue moe bent. Ook wil je je bed niet meer uit en zou je zin hebben in zoete dingen, Somberheid en irritatie zijn ook kenmerken van een voorjaarsmoeheid. Ook futloos en niet goed kunnen nadenken behoort tot de symptomen. Best vervelend, niet?

Kun je er zelf iets aan doen?

Jazeker, gebruik plantaardige, verse voeding, rijk aan vitamines, actieve mineralen en een rijkdom van enzymen. En als deze voeding in de winterperiode te weinig aan bod is gekomen, dan kan je juist nu goed aan bod laten komen.
Iedereen die “groen” een plaats wil geven in zijn voeding vindt zeker een oplossing in het voorjaar met tal van aanbod.

In het voorjaar zijn er de eetbare wilde groenten – meestal bladgroenten – die ons een krachtige verrijking van onze voeding aanbieden. Er zijn vele planten die eetbaar zijn, en die niet alleen éétbaar zijn, ze zijn ook écht zinvol omdat ze in het voorjaar, dat in feite van nature de periode is met het minste aanbod aan verse groente, de krachtigste gezondheidsbevorderende stoffen bevatten. Denk aan de bladeren van o.a. de paardenbloem, madeliefjes,  brandnetel. (in onze volgende blog gaan we dan ook de brandnetel uitvoerig behandelen)

Zorg ook voor voldoende licht en beweging. Zet je stoel bij het raam waar het zonlicht doorheen schijnt, Door te bewegen verhoog je de stofwisseling in je lichaam waardoor het teveel aan stofjes (melanonine) opbrandt. De ijle lucht van de lente (welke overigens wel weer heel goed is voor sporters) gaat over in zomerlucht. Als je zo moe bent, luister dan naar je lichaam en ga op tijd naar bed. Je komt niet een twee drie van de moeheid af, dit komt simpel door het feit dat de wintermaanden zo lang hebben geduurd. Je lichaam moet als het ware weer herstellen.

Nog een belangrijke tip en waar ik persoonlijk last van heb. Ik ben vaak uitgeput door mijn werk maar zelfs op rustige dagen ben ik uitgeput, hierdoor ga ik dus niet sporten. Op de e.o.a. manier kan ik me door de moeheid er niet toe zetten maar dit is dus verkeerd. Het geeft echt energie op de langere termijn dus denk niet…ik ga niet want ik ben moe, probeer je er juist voor even over heen te zetten en ga wel sporten of beweeg in ieder geval een half uurtje per dag. Uiteindelijk heb je er baat bij, echt!

Dus kom maar op met die lente zeg ik:)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: