Stimulerende guarana

17 Feb

Altijd fijn om te ontdekken dat je geen koffie meer in huis hebt! Ik zelf ben namelijk een avondmens, dit houdt in dat de ochtenden voor mij wat traag op gang komen en dat terwijl er juist voor mij in de ochtenden veel werk is te verzetten.

Gezien het tijdstip dat ik al aan het werk ben is er nog geen mogelijkheid om koffie te halen dus besluit ik eens om met guarana te gaan te experimenteren.

Uiteraard wel eerst goed in verdiepen natuurlijk en dit ga met jullie delen. Guarana is afkomstig uit de tropische regenwouden van Brazilië. Het werd door de Indianenstammen gebruikt als stimulans tijdens de jacht, ook werd het gebruikt door de amazone – indianen als afrodisiacum.

Maar wat is Guarana nou precies? Nou, het is het nootachtig zaadje van een klimplant die groeit in het amazonebekken van Brazilië. Guaraná wordt er sinds eeuwen door de inheemse bevolking gebruikt als natuurlijk ‘energiesupplement’.  Het “besje” bevat dus hoge concentratie cafeïne en is zelfs 4 keer sterker dan koffie en hierbij komt nog eens dat cafeïne in guarana gelijkmatiger en beter in ons lichaam wordt opgenomen dan normale koffie. Guarana zorgt voor een “boost” en meer energie en zou de prestaties verbeteren, zowel geestelijk als fysiek, perfect! MAAR…, het kan ook juist de behoefte aan slaap verminderen. Het biedt een uitkomst voor extra energie maar er zijn ook symptomen bekend die zouden kunnen bijdragen aan nervositeit, irritatie (misschien door het slaaptekort?) en hartkloppingen. Ook als men zwanger, niet gebruiken! Dus enige voorzichtigheid is hier in geboden.

Verder bevat guarana naast cafeïne ook magnesium, calcium. proteïne, vezels, koolhydraten en looizuur.

Maar hoe gebruik je guarana eigenlijk? Het kan eventueel als poeder opgelost worden in water of thee (koffie zou ik persoonlijk niet doen:)  Ik meng een kleine hoeveelheid poeder door mijn sapjes. In Brazilië wordt het veel gebruikt voor frisdranken, meer dan 25% van de frisdranken die in Brazilië worden verkocht, bevat guarana als hoofdingrediënt.

Ik ben in ieder geval door mijn ochtend zonder koffie heen gekomen en dit is een prima oplossing voor een keer dus echt met mate mensen!

Geef een reactie

