Een mythe of niet..?

9 Feb

We gaan eens een mythe uit de wereld helpen want ik kan begrijpen dat voor veel mensen het nog steeds onduidelijk is of je nou wel of geen fruit mag eten voor- tijdens of na de maaltijd.  Er wordt namelijk zoveel gezegd en schreven dat dit dus “not done”  is maar waarom eigenlijk niet vraag ik me af? Weet jij het..? 

Wat ik ook veel hoor is dat als je fruit voor of tijdens de maaltijd zou eten dit zou kunnen leiden tot verteringsproblemen omdat het ene voedingsmiddel de verteringsenzymen “zouden kunnen” belemmeren die op ander voedingsmiddel moeten inwerken. Kijk, daar gaan we al….”zouden kunnen” . Het zou “eventueel” ook kunnen gaan gisten of rotten mmm…”eventueel”

Reden voor mij om hier eens een blog over te schrijven zodat het wel duidelijk wordt!

Ja, het kan gaan gisten in je maag maar kan dit kwaad? Welnee…het enige negatieve puntje hierin is dat het fruit zijn werking niet kan doen. Het beste zou zijn om de dag te beginnen met fruit zonder andere voedingsmiddelen. Waarom? Puur omdat ons lichaam ca. 20 min. nodig heeft om de voedingsstoffen uit het fruit te halen (mineralen, vitamines, vezels, enzymen die we nodig hebben)  Zodra dit proces beëindigd is zou je andere voedingsmiddelen tot je kunnen nemen. Voor de avondmaaltijd maakt het eigenlijk niet zoveel uit.  Want door het eten van bepaald fruit voor of tijdens de maaltijd juist voordelen zou kunnen hebben. Groenten en fruit (citrusfruit) gebruiken bij een maaltijd kan bijvoorbeeld de ijzeropname uit plantaardige voedingsmiddelen bevorderen.

Vaak helpt fruit soms bij het lome gevoel welke je na een zware maaltijd kan hebben. Het lichaam zou na de maaltijd het eten moeten verteren en omzetten in energie. Door het eten van fruit na de maaltijd zou je dus juist wat meer energie krijgen door de suikers in het fruit. Maar hier geldt ook weer….fruit kan dan eigenlijk zijn werking niet meer optimaal uitdoen.

Deze misvattingen over fruit wel of niet eten tijdens de maaltijd is denk ik in de wereld geholpen door dieetgoerie Meneer Montignac. Echter wetenschappelijk onderzoek heeft dit nooit aangetoond.

Dus conclusie van dit hele verhaal over al dan wel fruit tijdens de maaltijd is het volgende: Eet fruit wanneer je er goed bij voelt, luister gewoon naar je lichaam, heel simpel! Krijg jij een opgeblazen gevoel als je fruit na je maaltijd neemt, gewoon niet meer doen! Eet het wanneer jij het fijn vindt. Kwaad kan het in ieder geval niet, het gaat er alleen om als je fruit neemt, je dit meestal doet voor je gezondheid. Om het beste eruit te halen zeg maar. Het gaat er om dat je voldoende fruit binnen krijgt per dag, wanneer je dit doet..moet je zelf weten. Ik zou zeggen tijdens je ontbijt maar goed…wie ben ik:)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: