Hoe vers is voorverpakt vers?

4 Feb

Wat ik mij laatst afvroeg is hoe vers is voorverpakt vers eigenlijk? Ik heb het nu over groenten. Die vraag stellen wij onszelf nooit eigenlijk, waarom niet?

Want nu komt het…hoe lang liggen de voorverpakte groente eigenlijk al in het schap? Weet jij het?

Zodra je groente snijdt begint namelijk al de voedingswaarde af te nemen. Voorgesneden groente bevat dus minder vitaminen dan ongesneden groenten. Bij het schillen en snijden gaan helaas al veel vitamines verloren. De structuur beschadigt  en de vitamine C verdwijnt onder invloed van zuurstof. Bij groene groente komt het enzym ascorbase vrij, dat vitamine C afbreekt.

Je ziet ook vaak, vooral in de warme maanden voorverpakt “vers” fruit liggen in de schappen van de supermarkt. Voorgesneden stukjes ananas of een mix aan vruchten. Maar hier weer hetzelfde verhaal, hoe lang ligt dit er al? Kijk eens voor de gein naar de houdbaarheidsdatum, tot hoe lang is deze geldig? Het is gewoon vaak zo dat groente of fruit in de schappen van een supermarkt al vaak 4 tot 9 dagen oud is. Best shocking niet?

Ja, toegegeven het is handig! Voorgesneden en verpakt, snel in de pan en nog even lekker de kook eroverheen. Groente verliest trouwens tussen de 20 en 50% van de vitamines als het wordt gekookt. Ja, als je een druk leven hebt is het superhandig maar het is toch eigenlijk een kleine moeite om de groenten gewoon vers te kopen en zelf te gaan snijden? Wat zal het schelen, 5 minuten?

Het is aan te raden verse groente niet langer dan 2 tot 5 dagen te bewaren. Dan blijven alle voedingsstoffen behouden. Wil je toch niet gaan voor echt vers, dan adviseer ik je de voorgesneden groente bij voorkeur op dezelfde dag op te eten/ De samenstelling verandert al een paar uur na de oogst. Smaak gaat trouwens ook achteruit. Als het op de e.o.a. manier niet lukt om het dezelfde dag op te eten (ik zou dan in de eerste instantie zeggen, koop het dan niet) maar dan is invriezen een goede optie om groente langer te bewaren.

Diepvries groente bevat bijna net zoveel voedingsstoffen als “verse” groente. Dus dat is een prima optie. Ga niet voor groente “a la crème’, hier is namelijk vet aan toegevoegd. Groente uit blik of pot is vaak extra zout aan toegevoegd. Het is maar dat je het even weet.

Dus conclusie van dit verhaal is;  eet het liefst vers maar dan echt vers! Dus groenten die je zelf moet snijden! Kan het niet anders dan is een diepvries een prima alternatief. En…als je  toch gaat voor voorverpakt en geen 5 minuten extra hebt om de verse groenten zelf te snijden en je koopt voorverpakt vers. Eet deze dan gelijk op de dag van de aankoop.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: