Pure chocolade versus sporten

31 Jan

Ben jij een chocoladeliefhebber en houd je ook nog van sporten? Dan heb ik goed nieuws voor je.

Al heel veel over geschreven maar ik ga het er toch nog even over hebben. Chocolade helpt dus alleen bij sporters als men een kleine hoeveelheid neemt, dus een hele dikke reep lekkere truffelchocolade, dat werkt dus niet! We hebben het hier voor de duidelijkheid over zo’n half brokje en dan wel pure chocolade (vanaf 70%) dus met een hoog cacao gehalte.

Oke eerst even het volgende; we hebben twee soorten sporters, de een die (volgens het AD) gezond eet zoals vetarme producten en de andere groep die neigt naar zoete opties zoals koekjes etc. Hoe kan dit?

Als ik zo naar mezelf kijk en als ik aan het sporten ben, dan wil ik automatisch gezonder eten, dat maakt voor mij het plaatje compleet maar ik moet toegeven dat ik soms ook na het sporten zin heb in veel suiker en lekkere vet eten.

Dit heeft dus alles te maken met onze hormonen die tijdens het sporten veranderen. Maar laten we eerlijk zijn, sporten en die vervelende hormonen die je zin opwekken in verkeerd eten, is niet echt bevorderlijk voor ons gewicht. Juist de sporters die sporten om op gewicht te blijven vallen hierdoor buiten de boot.

We zijn nou eenmaal niet allemaal geboren om te sporten! Dus hier komt de chocolade en dus met name de cacao om de hoek kijken. Het zogeheten raw food principe

Nou moet ik er wel bij vermelden dat het onderzoek naar sporten en chocolade gedaan is bij muizen. Ja, ik weet het…we zijn geen muizen maar ik vind het persoonlijk toch interessant. Nee, ik ga dit onderzoek nu niet vermelden. Ik beperk me alleen tot de interessantste feiten hier omheen.. Uit pure chocolade zouden mitochondriën worden aangemaakt. En hoe meer mitochondriën er in een spier aanwezig zijn, hoe meer energie er uit voedingsstoffen kan worden gehaald worden en hoe beter de spier tegen inspanning bestand is. Onderzoeker Francisco Villarreal is heel duidelijk: “Epicatechine zorgt duidelijk voor activiteit in het spierweefsel waardoor het uithoudingsvermogen bevorderd wordt

Cacao (in pure chocolade) zitten dus boordevol anti-oxidanten. We gaan even verder, cacao bevat hiervan de hoogste concentratie van alle voedingsmiddelen in de wereld. Wauw!   Tevens is cacao  nummer 1 qua leverancier van magnesium . En we weten allemaal dat magnesium ook het het anti-stress mineraal wordt genoemd, toch? Magnesium speelt een rol bij het vrijmaken van energie uit je voeding en het goed functioneren van het zenuwstelsel en onze spieren

Dus best veelzijdig he…cacao / pure chocolade! Ik ben inmiddels al helemaal over. het is even wennen qua smaak want hij proeft wat bitter. Probeer altijd de hoogste percentage te vinden. Melkchocolade is echt not done!

Maar om nog even over het sporten door te gaan, wat is het beste manier om de cacao of een stuk pure chocolade tot je te nemen> In principe is 30 gr. cacao al genoeg per dag om al de bovenstaande effecten te ervaren. Je zou pure (rauwe) cacao kunnen kopen en deze bijvoorbeeld toevoegen aan je smoothies. (ja ja ga al experimenteren) maar je kunt ook een lepel in je yoghurt met muesli doen, denk aan broodbeleg of gewoon een brokje chocolade kan dus ook.

Pure chocolade heeft eigenlijk vrijwel direct effect. Neem het voordat je aan je inspanningen begint. Of eventueel erna voor het herstel. Dus ik zeg……aan de cacao of pure chocolade. En nog even 1 ding…dit zijn niet de pure paaseitjes he???!!

Tot slot geef ik nog een super gezond smoothie recept weg met o.a. weer die overheerlijke en gezonde avocado dus

Oke, men neemt een 1/4 kopje kokosmelk, 3/4 kopje water, 5 dadels of vijgen (ontpit en even weken in water, voor de dadels dan he), een kwart avocado en een eetlepel rauwe cacao, tot slot neem je wat ijsblokjes (wel zo lekker). Je mag ook een kwart banaan toevoegen maar dat is aan jou.

Alles in de blender, blend en op het laatste het ijs toevoegen mmmm……

Geef een reactie

