Rode bietensap is niet vies…

4 jan

We gaan het deze keer hebben over rode bieten, oftewel het pure sap hiervan. Er is heel veel over de bieten te vertellen maar wij houden het voor de verandering gewoon lekker beknopt. Eerst even wat korte achtergrond informatie over de rode bieten. De rode biet is o.a. het kleine broertje van de suikerbiet. Niet iedereen is dol op de rode bieten vanwege de sterke aardsmaak (psstttt…om deze reden heet ons sapje met rode bieten dus OER) Maar goed, dit even terzijde;)

beetroot-juice

De vraag die nu gelijk bij mij opkomt is …..weegt de “vieze” smaak op

tegen al de voordelen die rode bieten bieden? Rode bieten zouden namelijk niet alleen een wondermiddel zijn bij verschillende welvaartsziekten, het sap zou ook (volgens wetenschappers) ons uithoudingsvermogen aanzienlijk verbeteren. Dus sporters, let ook op!!

Maar hoe kan dit? Er blijkt in het verleden (uiteraard)  een onderzoek naar zijn geweest en ik zal bij deze alleen de uitslag vermelden, veel belangrijker ook. Het blijkt dus als men 1 glas rode bietensap drinkt per dag zouden we al minder zuurstof verbruiken. Dus onze spieren zouden naar aanleiding hiervan ook minder energie gebruiken. Het resultaat is dus heel simpel gezegd: een verhoogde uithoudingsvermogen.  Best interessant niet? Maar de bietjes zijn nog interessanter. Ze zijn namelijk ook nog eens rijk aan ijzer, vitamine C, mineralen, anti0xidanten, lipopeen en een hoge concentratie betaine. Hierdoor zijn de bieten bloed versterkend.

juice-recipes-to-lower-blood-pressure-beetroot-juice1

Kies je voor jonge bietjes dan krijg je weer meer kalium binnen. Uitermate geschikt voor een hoge bloeddruk. En nee, we zijn nog niet klaar…Het zou namelijk ook nog eens de bloedtoevoer naar de hersenen vergroten. Allemaal te danken aan het hoge nitraatgehalte van bietensap. Ben jij een sporter dan is het zeker aan te raden om een kuur van rode bietensap te doen. 1 glas per dag voor een week lang en garantie voor een betere prestatie. Het proberen waard zou ik denken.

Als afsluiter nog wat belangrijke tips voor het bereiden en het kopen van de perfecte rode bieten (sap):

Als eerste moeten ze stevig zijn en niet rimpelig. Als je er zelf een sapje van wilt maken dan zou je ze kort kunnen koken. Niet in kleine stukjes snijden want dan gaan ze “bloeden” en verliezen ze hun smaak en ook de voedingsstoffen.  Zelf gebruik ik ze liever rauw. Wil je ze tot een sapje verwerken en vind je rode bietensap echt niet te pruimen. meng ze met wat fruit zodat het toch aangenamer wordt om te drinken. Denk hierbij aan sinaasappelsap / appel of een gebruik een stukje gember, munt is trouwens ook erg lekker.

images (1)

Tot slot heb ik nog een leuk filmpje gevonden van “Die Hard (hardloper) Runner” Ronald Meijer Een filmpje over (de smaak) van rode bietensap. Dat het goed is voor sporters dat weten we nu maar nu nog de vraag of het “te doen is” om het sap elke dag te drinken. Ronald Meijer aan het woord…

Ben je overigens geïnteresseerd in een sappenkuur van verse rode bieten voor een week?

Binnenkort te koop in onze Juice &  Superfoodbar in Amsterdam. 

 

8 Reacties naar “Rode bietensap is niet vies…”

  1. Karin van der velden november 12, 2013 bij 20:38 #

    Karin v d velden

    Ik drink bietensap 3x per dag, en ook nog rauwkost erbij van rode bieten, ik vind het verrukkelijk. Ik heb zelf kanker en ik merk dat het ook nog helpt.

    • Sapas Sappenontwerpers november 20, 2013 bij 15:20 #

      Heel goed! Kijk uit dat je niet teveel binnen krijgt. Maar goed bezig hoor. Ik ben ook echt een voorstander van rode bieten sap;) Lekker zelfs.

    • Sapas Sappenontwerpers januari 27, 2014 bij 12:04 #

      Hoi Karin, mijn vader heeft ook kanker. Ik maak voor hem regelmatig bietensap. Het is echter wel belangrijk dat je het afwisselt. Dus de ene dag bietensap en de andere dag een groen sapje. Bijvoorbeeld met appels, spinazie, bleekselderij en komkommer. Probeer ook eens zuurzak in je sapjes te verwerken. Doet wonderen voor het bloed. Suc6!

  2. Chantal maart 31, 2013 bij 10:27 #

    Ik drink elke dag een glas rode bietensap met een scheutje jusorange. Erg lekker. Maar ik krijg wel last van mijn darmen. Ik gebruik het nu een maand ongeveer. Hoort dit erbij? En is het niet schadelijk om het elke dag te drinken?

    • Sapas Sappenontwerpers april 8, 2013 bij 09:09 #

      Als je een zeer actief leven hebt en bijvoorbeeld veel sport dan kan het geen kwaad. Anders krijg je toch wel een verhoogde nitraatinname binnen. Dus misschien daarom wat last van je darmen? Als je niet veel sport zou ik mij beperken tot het drinken van rode bietensap tot ca. 2 x per week. Misschien eens afwisselen met andere groentesappen?

    • Sapas Sappenontwerpers april 18, 2013 bij 08:27 #

      Alleen als je intensief sport is het aan te raden om elke dag bietensap te drinken anders met mate.

  3. Lia de Ruiter februari 9, 2013 bij 23:48 #

    Rode bietensap wordt ook veel gebruikt in het Moermandieet (voor kankerpatiënten). Ikzelf vind het heel lekker!

Geef een reactie

