Hoe zit het met jou…bloedsuikerwaarde?

20 Nov

Vandaag gaan we het eens hebben over jou bloedsuikerwaarde. Ik kwam er namelijk vorige week achter dat men zich gratis bij een apotheek kon laten testen op suiker. Dus de bloedsuikertest. In het kader van Diabetesweek van 14 t/m 19 november.

Zodra ik dit hoorde ben ik uiteraard op zoek gegaan naar een apotheek bij mij in de buurt. Helaas was ik niet nuchter dus dat zou betekenen dat de uitslag iets hoger zou kunnen uitpakken. 

Door middel van een klein prikje in mijn vinger, was er na 1 seconde al de uitslag. Mijn bloedsuikerwaarde was 4,9. De dame die de test afnam was erg blij met deze uitslag omdat ik dus niet nuchter was.  Toen rees de vraag bij mij op…hoezo is deze waarde eigenlijk goed en wat betekend dit nou precies?

Dus zoals altijd ben ik me er eens in gaan verdiepen. Ik kom er achter dat er veel te vertellen is over diabetes en bloedsuiker maar ik maak er even voor het gemak een beknopte versie van.

Ons bloedsuikerwaarde geeft de hoeveelheid glucose in ons bloed weer. Ons lichaam maakt glucose uit eten en drinken. Daardoor krijgt ons lichaam meer energie. Geen mens kan zonder glucose, want dat is de brandstof voor het lichaam waarop alle spieren en organen werken. Glucose haalt het lichaam uit koolhydraten in de voeding. ‘Koolhydraten zitten niet alleen in zoete dingen, zoals suiker en fruit, maar ook in sommige groenten, melk, brood en aardappelen en andere soorten zetmeel. Van koolhydraten maakt het lichaam glucose; die komt in het bloed terecht als bloedsuiker en gaat naar alle lichaamscellen voor energie. Maar teveel is niet goed!

Normaal zorgt het lichaam ervoor dat er precies genoeg insuline is om de bloedsuiker te verwerken. Zo blijft de bloedsuikerspiegel altijd binnen bepaalde grenzen. Bij diabetes is dat evenwicht dus weg. Dus dat betekend dat dit resulteert in minder energie en een vervelende uitwerking hiervan is dat men zich moe en futloos voelt, vaak dorst  heeft en dat je veel moet plassen. Het lichaam wil het suiker uit het bloed op een andere manier kwijtraken.

Daarom is het vrij belangrijk om diabetes vroeg te ontdekken. Dan kan diabetes direct worden behandeld en is de ziekte minder schadelijk voor je lichaam.

Mocht de test nou hoger of lager uitpakken, kunnen we hier dan zelf wat aan doen? Jazeker, heel simpel! Let op je gewicht, beweeg regelmatig, gezond eten en niet roken. Best simpel toch?

  Nuchter                                 niet nuchter

Normaal                                         < 5,6                                       <  7,8

Gestoord                                       > 5,6 en 6,0

Diabetus Mellitus                      > 6,0                                        > 11,0

(deze waarden komen van de Nederlands Huisartsen Genootschap).

*  nuchter = als je tenminste 8 uur geen calorieën heeft ingenomen.

* Diabetus mellitus = suikerziekte

Geef een reactie

