zoet of zuur, wat is jou voorkeur?

30 Aug

Vandaag bij het bereiden van onze verse fruitsappen, viel mij gelijk op dat de sinaasappelen er wat anders uitzagen, wat harder en wat gaver maar dat ze bovendien zuurder zijn dan normaal! Gevolg: wat zuurdere sappen dan anders. Waar ligt dit aan en wat is het verschil precies?  

Wij gaan het hier dus eens over hebben…een luchtig onderwerp zoals zure sinaasappelen want er steekt meer achter dan dat jij misschien dacht. Nieuwsgierig geworden? Mooi!!  

Er bestaan in de smaak vele verschillen maar we gaan ons beperken tot de twee bekende verschillen, zoete en zure!  

Zoete sinaasappelen smaken zoet……jawel:) Deze zijn als het ware meer ingedroogd! Nadeel hiervan is dat er dus vitamines verloren gaan door de wat oudere schil. De schil van de zure sinaasappel is wat harder en ziet er dan ook vaak wat mooier en gladder uit. De vitamines blijven bij deze variant gewaarborgd en er zit zoveel meer vitamine C in dan de zoete die misschien wel lekkerder zijn maar misschien nu je dit weet ook weer niet! 

Omdat vitamines zoveel met onze lichaam doen willen we juist die sinaasappel met heel veel vitamines, toch? “Vitamine C in dit geval want wist jij dat vitamine C een gunstige werking heeft bij infecties? Je immuunsysteem versterkt wordt, het helpt bij griep en verkoudheid maar ook dat vitamine C een anti-oxidant is en ons dus beschermt tegen vrije schadelijke  radicalen? En….nou komt ie! Vitamine C gaat ook nog eens huidveroudering en dus ook rimpels tegen! Om nou massaal sinaasappel in antirimpel crèmes te gaan verwerken, nee dat werkt helaas niet! Het zou om een te kleine geconcentreerde hoeveelheid gaan.  Dus veel beter is om sinaasappel te drinken of gewoon te eten. Wel verse natuurlijk, anders zit er geen of nauwelijks vitamine C meer in en heeft het dus ook geen zin!

Oke, we weten het verschil nu tussen de zoete en de zure sinaasappel dus we weten ook voor welke we moeten gaan de volgende keer bij de groenteboer. Nu de vraag hoe we die zure sinaasappel het beste kunnen gaan nuttigen. Gewoon dagelijks 2 sinaasappelen zijn genoeg maar misschien redt je dit net niet? Is vers geperste sinaasappel dan net zo gezond en blijven de vitamines gewaarborgd etc? 

Welnu..vers geperste sinaasappelsap bevat meer vezels en vitamine C dan geconcentreerd en gepasteuriseerd sap uit de grote winkels. Dat begrijpen we allemaal hoop ik! Maar ze bevatten wel weer minder vitamine C en vezels als dat je hem gewoon zo eet. 

Dus conclusie van dit verhaal is dat zure sinaasappelen gezonder voor je zijn en of je er nou sinaasappelsap van maakt of ze gewoon zo eet! Een bijkomstig voordeel is dat het onze verouderingsysteem vertraagt. Dus nog een extra reden om meer sinaasappelen in huis te halen.   

Uiteraard alles wel weer met mate al wordt wel gezegd dat teveel vitamine C ons lichaam gewoon via onze urinewegen verlaat. Maar goed het feit blijft wel dat er veel natuurlijke suikers in sinaasappelen zitten en die zijn weer niet goed voor onze lijn.

Ook kan het zuurgehalte het gebit aantasten maar wat ik persoonlijk een heel belangrijk feit vind, minder rimpels door vitamine C en dus de sinaasappel!!! En vinden we dit stiekem allemaal niet heeeel belangrijk? :)

Dus Nederland hup..aan de sinaasappelen!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: