Sport, supersappen en proteine shakes…

18 Jun

We gaan het eens hebben over sporten, sappen en… proteïne / eiwit shakes.  En wat ze natuurlijk voor sporters doen, welke sappen het beste werken (en bovendien heerlijk smaken). Van welke fruitsoorten krijgen we meer energie en welke combinaties werken weer mee aan het herstel van de spieren? En als laatste, hoe zit het nou precies met proteïne shakes  en zijn ze nou wel of niet gezond voor je?

Niet geheel onbelangrijk en misschien niet het eerste waar je aan denkt als je sport is bepaalde soorten fruit! We nemen al snel standaard een AA of simpelweg een watertje maar wat als je straks weet wat je nu te weten komt. Misschien nu toch eens bewust kiezen voor…sap of misschien wel zelfs wel een proteïne shake? 

Ik ga deze vragen een voor een beantwoorden omdat ik nou toevallig in de sappen zit en hier vrij veel van af weet en omdat ik ook een sporter ben, hardloper wel te verstaan. Nou klinkt dit best professioneel maar ik kan hierbij melden dat het slechte weer mij op dit moment wat tegenhoud en dat ik tot nu toe (in 4 maanden tijd) ongeveer 7.3 km heb opgebouwd  met een  gemiddelde tijd van….ach dit even terzijde:) 

Als eerste gaan we het hebben over BIETENSAP.  Dit sapje bevordert namelijk je uithoudingsvermogen en is zeer goed voor de weerstand van je lichaam. Het sap verbetert de zuurstof opname in de cellen van ons lichaam. Bietensap is nog voor veel meer dingen goed maar we beperken ons even tot sport!  Nou is bietensap niet heel erg lekker (vind ik zelf dan) maar je zou deze eens kunnen combineren met vit. C dus sinaasappels. Doe er een banaan bij en je hebt  je ultieme sportdrank! Gebruik: 250 ml. een half uur voor het sporten. Men beweert zelfs dat je 15 procent langer zou kunnen sporten.

KERSENSAP. Dit sapje zorgt weer voor een goed herstel. Er wordt niet voor niets beweerd dat het drinken van een glaasje kersensap voor en na het sporten (bijvoorbeeld hardlopen) je lichaam minder snel beschadigd. Het lichaam zou zelfs sneller herstellen. Omdat de kersen een ontstekingsremmende en antioxiderende werking hebben. Perfect voor alle fysiek en inspannende activiteiten. Het recept voor een lekker herstellend sapje luidt: snijd de kers doormidden en haal de pit eruit en doe dit in een blender (ca. 12 stuks). Voeg hierbij wederom sinaasappel en jawel..een banaan weer en je hebt je sportdrank.  

Als laatste zijn de proteine  / eiwitshakes aan de beurt. Ook al ben je geen bodybuilder dan is het toch een aanrader. De shakes stabiliseren namelijk onze bloedsuiker, het verbeterd het verzadigingsgevoel (honger) en verhogen ook nog eens de calorie verbranding en dan hebben we het nog niet eens over spiergroei:)

Eiwit shakes kunnen gemaakt worden van wei of soja-eiwitpoeder. Meestal wordt wei, een derivaat van melk gebruikt. Wei-eiwit is een biologische, natuurlijke bron van eiwit isolaat in poedervorm, bevat 90 procent eiwit per portie en heeft een uitstekend aminozuur profiel.

Het beste is eigenlijk proteïne binnen 1 uur na de training binnen te krijgen, dit zorgt namelijk wel weer voor meer spiergroei. Omdat zware krachttrainingen je spierweefsel beschadigen onderstaan er een soort scheurtjes. Ons lichaam gebruikt proteïne om deze te herstellen. Hoe sneller dit herstelproces kan beginnen, hoe minder spierweefsel na een training worden afgebroken. 

Het vervelende echter is dat veel sportscholen simpele melk proteïne shakes verkopen die veel suiker, vet en zelfs …vloeibare kauwgom bevatten zodat ze daardoor lekkerder zijn. Ze bevatten echter weinig hoogwaardige proteïne en zijn vaak niets meer dan ‘dikmakertjes’. Dus voorzichtigheid is hierin geboden! Mijn advies, gebruik weiproteïneshake  want dan zit je wel goed!    

Tot slot en niet geheel onbelangrijk…zijn ze nou eigenlijk wel gezond? Welnu…de shakes zijn (gelukkig) heel gezond want het is nou eenmaal de beste bron van eiwitten. Maar elk product kan ongezond worden door verkeerd gebruik. Teveel is immers nooit goed! Als je ze verantwoord gebruikt als tussendoortje of af en toe als vervangmaaltijd is er eigenlijk niets aan de hand. Dus gevarieerd eten, regelmatig bewegen en dan een ondersteuning van proteïne shakes is perfect!

Met deze blog hoop ik dat ik de sporters heb weten te overtuigen van he tnut van bepaalde fruit en groente soorten maar ook van de proteine en eiwitshakes! Dus ik zeg, gewoon eens proberen i.p.v. water en die zoete bende genaamd… AA:)

Sport ze!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: