10 tips om voorjaarsmoeheid tegen te gaan!

6 Apr

 We gaan het vandaag eens hebben over voorjaarsmoeheid want merk aan mezelf en om mij heen dat dit toch wel vaak voorkomt. Voorjaarsmoeheid is een heel natuurlijk verschijnsel. De koude winter – en zeker wanneer die zo lang geduurd heeft, heeft onze reserves uitgeput en daarom kan ons lichaam in de eerste weken van de lente best wat energie gebruiken.

Voorjaarsmoeheid kenmerkt zich voornamelijk in futloos, prikkelbaarheid, terk verminderende behoefte aan sociale contacten, een grote onvrede met onze leef- en werkomstandigheden, somber en vooral heel erg moe. 

Een voorjaarsmoeheid voorkomen of overwinnen lijkt bijzonder moeilijk wanneer we er zélf mee geconfronteerd worden, maar eigenlijk valt dit nog best mee. Voorjaarsmoeheid is een combinatie van lichamelijke én emotionele ongemakken en sluipt er ongemerkt, heel langzaam in. Totdat we op een dag merken dat we vreselijk vermoeid zijn.

Komt dit je allemaal bekend voor, hierbij wat simpele tips!  Om toch nog van die heerlijke Lente te kunnen genieten:)                                                                                                                                                                                                                                   

  • Ga eens wat vaker naar buiten, ook als het bewolkt is. Zuurstof en licht doet je goed.
  • Vergeet niet te bewegen, lichaamsbeweging zorgt juist weer voor meer energie.
  • Aangepaste voeding moet onze vitamines en mineralentekorten weer aanvullen en groente en fruit staan hierbij centraal. Denk aan veel sinaasappelen, citroenen, mandarijnen, grapefruit, kiwi, mango en vers sap van wortelen en rode bieten.
  • Even matig met alcohol ook al is dit lastig met dat eerste zonnetje op het terras. Neems een bronwater.
  • Ga op Yoga.
  • Lach veel.
  • Drink extra vocht als water, (groene) thee en verse ruit en groenten sapjes.
  • Eet genoeg vezels, luie darmen maken moe.
  • Kijk of je aan Berberis, Duindoorn of Rozenbottel kan komen in de vorm van vers vruchtensap of maak er thee of Jam van. Deze wilde vruchten bezitten een hoog gehalte aan vitamine C die je juist nu nodig hebt.
  • Gebruik geen witte suiker, dit is het hoofdvoedsel van alle virussen. Witte suiker vreet al onze energie op.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: